Körprov och avgångar

Många gånger har jag lekt med tanken om man skulle klara en uppkörning för körkort i dag. I år har jag haft körkort i 50 år. Jag har blivit påkörd en gång i brorsans bil och en gång körde jag i diket när jag bromsade och väjde för ett rådjur. Och så har jag haft en väldig tur många, många gånger. Och som alla andra – ja, som många män i alla fall – har jag en väldigt stor tilltro till min egen förmåga att framföra ett fordon i både gles och tät trafik. Aldrig är man väl så osårbar som när man tror sig sitta syddas av plåten.

Nåväl, jag har tjatat om det här flera gånger och om jag inte minns helt galet så lyckades jag övertala redaktionen här på Norran en gång om att göra ett test. Jag vill tro att det var Olle Lundqvist som utsatte sig för körprovet. Hur det gick kommer jag inte ihåg.

Men många gånger har jag hört av dem som håller på och ska ta körkort att de antingen har kört på teoriprovet eller på uppkörningen. Inte sällan händer det att folk får köra upp både två, tre eller fyra gånger innan de blir godkända.

Nu läser jag i tidningen att det faktiskt inte är så ”farligt” här i Skellefteå. Under perioden januari till april i år lyckades 58,11 procent av körkortsaspiranterna klara uppkörningen. Det är inte så illa med tanke på att den plats i landet där allra flest klarar uppkörningen är Örnsköldsvik tätt följt av Umeå där 66,73 respektive 65,88 procent klarar körprovet. Östersund, Luleå och Skövde ligger också över 60 procent. Sämst är det i Jakobsberg och Sollentuna med 37,11 respektive 37,95 procent.

Det här kan man ju tolka på olika sätt. Kanske är vi i Norrlandslänen bäst på att köra bil? Eller är det så att det är mindre trafik här så att det är enklare att köra? Finns något svar på de frågorna så lutar jag nog åt att det rätta svaret ryms i den andra frågeställningen. Experterna menar dock att motivationen att ta körkort är större i de städer och områden där avstånden är längre och kollektivtrafiken inte så utbyggd. För så är det att många i storstadsområdena inte bryr sig om att ta körkort när bussar och tunnelbana går förbi var femte eller tionde minut.

Jag minns från min tid i Umeå att när Olof Kleberg kom som chefredaktör på Västerbottens-Kuriren att han inte hade körkort. Men det tog han i Umeå helt enkelt därför att han behövde det för att komma runt i länet på ett någorlunda smidigt och tidsbesparande sätt.

David Cameron, ledare för Tory i England, vann valet i går och har blivit ombedd av drottning Elisabeth att bilda regering. Hur den kommer att se ut ger sig så småningom. Men valresultatet gav omedelbart andra konsekvenser. Ed Miliband som ledde Labour lämnade i dag sitt partiledarskap. Nick Clegg,ledare för Liberaldemokraterna och som suttit i regeringen med Camerons Tories, aviserade också han sin avgång. Och partiledaren för UKIP, Nigel Farage, avgår också han.

Tänk att inte Jan Björklund i Folkpartiet har tänkt i de banorna… Men kanske finns det inte någon ledig reträttplats just nu.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.