Samma, samma igen och igen

Den intressanta delen av dagen i dag var naturligtvis – utifrån ett samhällsperspektiv – partiledardebatten i SVT nu i kväll. Den är nyligen avslutad och som vanligt kan man väl säga att ingen vann. Egentligen är jag, eller borde jag inte vara, förvånad över kvaliteten på partiledarna och deras debattmetodik. Allt är så rackans förutsägbart, så att jag ibland kan tro att även jag skulle kunna ställa upp i en sådan debatt – för vilket parti som helst.

Det gör mig en smula ledsen eftersom jag gärna vill tro att väljarna har rätt att kräva mer av dessa de politiska partiernas högsta ledare. De har rätt att kräva mer än att kasta beskyllningar mot varandra för vem eller vilka som har gjort eller inte har gjort det ena eller det andra. Och när något har gjorts har det naturligtvis varit fel eller – i bästa fall – helt otillräckligt.

För mig är det uppenbart att det inom regeringen finns spänningar som ännu inte är upplösta. Stödpartiet Vänsterpartiet har klara uppfattningar som man inte viker ifrån och som naturligtvis utgör en press på vilka överenskommelser och förslag som blir möjliga att göra och hur de kommer att se ut.

Men det är också uppenbart att allianspartierna nu håller på att försöka hitta sig själva efter det intima regeringsarbetet under åtta år. Moderaterna är förstås det största partiet fortfarande, men jag är inte imponerad av den nya moderatledaren, Anna Kinberg Batra. Det kan i och för sig bero på att hon naturligtvis och mer eller mindre omedvetet jämförs med sin mer karismatiske föregångare, Fredrik Reinfeldt. I den jämförelsen kommer hon ännu så länge definitivt till korta. Ett starkt kort är Annie Lööf, som jag tycker går från klarhet till klarhet som partiledare. Jan Björklund fortsätter med sina offensiva, lite arroganta och slängiga inlägg.

Hur Kristdemokraternas nya ledare Ella Busch Thor klarar debatten mot de övriga vet vi fortfarande ingenting omkring. Hon födde barn i går och kunde naturligtvis inte vara med. Det är hon säkert glad för men gladare ändå över att bli mamma för första gången.

En fråga som behandlades var migrationen. Tre av de fyra allianspartierna har under senare tid bytt åsikt när det gäller om uppehållstillstånden ska vara permanenta eller tidsbegränsade. Tidigare gällde att de skulle vara permanenta. Nu vill Kristdemokraterna, Moderaterna och Folkpartiet att de ska vara tidsbegränsade och har därmed närmat sig den politik som Sverigedemokraterna helst vill driva. Centern står kvar vid sitt tidigare ställningstagande och ligger där på samma linje som regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet samt Vänsterpartiet.

Ibland talas det om att regeringen har så litet stöd i riksdagen, Jo, är det i en lång rad frågor som utskotten behandlar där utskotten ber regeringen om att föra en annan politik. Men i de avgörande budgetfrågorna har väl ingen annan regering haft så oändligt stort stöd av riksdagen som den har efter den så kallade Decemberöverenskommelsen. Enligt den har regeringen indirekt stöd av långt mer än 80 procent av riksdagen. Och detta för att inte ge Sverigedemokraterna något inflytande.

Jag tror inte att den uppgörelsen kommer att hålla så där väldigt länge. Och definitivt inte till 2022, som tanken är.

En sak till som har med partiledardebatten att göra. Efter varje debatt så kommer företrädare för partierna in och uppvaktar sina debattörer med blommor. Fotograferna samlas och tar bilder. Respektive politisk gruppering föses ihop för att avbildas med sina buketter och gärna uppvisandes segertecknet. Jag förstår det inte.

Prestationerna som utförs bakom pulpeterna är inte värda blommor. Tycker jag.

Och nu något helt annat. Fotboll. Sunnanå spelade i dag hemma på Norrvalla mot Limhamn Bunkeflo. Sunnanå fick oavgjort och för den poängen får man naturligtvis vara glad. Men än en gång hände det som inte ska hända. Nämligen att motståndarlaget får in ett kvitteringsmål i matchens absoluta slutskede.

Sunnanå spelar bra och kan slå alla lag. Men jag tror att tränare Martti Tikkanen får hitta på något som gör att laget håller samman och spelar distinkt och säkert också i matchsluten. I grund och botten tror jag att Sunnanå kommer att vara ett lag på den övre halvan och kanske även topp fem när serien är slut. Det är duktiga spelare som finns i truppen och läget är ganska ljust. Tycker jag.

Och nu tycker jag inte något mer i kväll.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.