Norrans utlåning av pengar

Det är naturligtvis alldeles för sent, känns det som, att kommentera de uttalanden som Miljöpartiets språkrör och vice statsminister Åsa Romson gjorde under partiledardebatten i SVT på söndagskvällen. Helt plötsligt hävde hon ur sig att världen håller på att göra Medelhavet till ett Auschwitz. Där gick munnen betydligt fortare än tanken och Åsa Romson har fått ägna sin tid efter debatten åt att be om ursäkt.

Det var förstås ett helt galet uttalande. Det som hänt och händer i Medelhavet där tusentals flyktingar dör när den utrangerade och övergivna båtarna kantrar kan på inget sätt jämföras med den systematiska och industriella utrotningen av judar och romer som nazisterna ägnade sig åt under andra världskriget.

Jag behöver inte lägga mig i den debatt som uppstått eftersom jag bara blir en röst i kritikerkören. Men jag må då säga att jag inte sedan Stefan Löfven formade sin regering har kunnat förstå att Åsa Romson gjordes till vice statsminister. Den fråga som nu är aktuell är väl hur länge hon kan vara kvar som minister. Tänk om något händer Stefan Löfven och hon då går in som statsminister… Och grodorna fortsätter att hoppa ur hennes mun. Nej, något sådant får bara inte hända.

Jag satte på TV:n en stund i kväll och kollade som hastigast in på sista gruppspelsmatchen i hockey-VM och matchen mellan Sverige och Frankrike. Andra perioden började och Sverige hade ledningen med 1–0. Men under de få minuter jag kollade gjorde Frankrike två mål och tog ledningen. Då gick jag över till Aktuellt. Men nu ser det väl ut som Sverige vinner trots allt.

På norran.se ser jag nyheten att Norran stämmer datingföretaget Firstdate på en halv miljon kronor som lånades ut 2012 och inte har betalats tillbaka. Vad är nu detta? Hur i hela världen kan det lokala medieföretaget Norran låna ut pengar till ett datingföretag?

Jo, förklaringen ligger kanske i att Norrans vd Anders Westermark, om jag inte minns helt fel, under en tid hade en styrelsepost i datingföretaget Firstdate. Åtminstone var så fallet när jag för några år sedan kollade hans engagemang i andra företag på allabolag.se. Nu sitter han inte i styrelsen där men väl i 18 andra bolag. En del har koppling till Norran förstås. Andra inte.

Men är det nu inte hög tid för Norrans ägarstiftelse att granska hans tidigare och nuvarande engagemang i bolag som inte har med tidningsrörelsen att göra? Och som i just det här fallet med datingföretaget Firstdate kan ha kostat företaget en halv miljon kronor. Undrar förresten om han själv får betala tillbaka de slantarna om inga pengar betalas efter den juridiska prövningen av den stämning som lämnats in.

Nog kan man tycka att en vd bör vara mer på plats än vad Westermark är. Men å andra sidan är personalen kanske glad över att han är borta så mycket. Den blir ju ständigt överkörd om det inte är så att han gör små inhopp på tidningen för att ge några sparken från sina jobb.

Det blev ett kort inlägg för en gång skull. Men det tror jag inte mina läsare har något emot eftersom jag då och då kan bli lite långrandig.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Norrans utlåning av pengar

  1. Ja, det där med Norrans låneverksamhet var underligt… eller.
    Beträffande Åsa Romson instämmer jag, hon är… tja, inte lämplig som vice statsmininster eller minister över huvud taget. MEN, beträffande Auschwitzgrodan tycker jag att kritikerna skjuter över målet. Hon uttryckte sig klumpigt. Jag hörde inte den delen av debatten, men av referat och efterföljande debatt (som i övrigt ”försvann”) så förskjuter kritikerna fokus från det hon nog ville säga, dvs att utvecklingen av den flyktingkris som berör miljoner människor är farligt och kan leda till en accelererande katastrof, till att hon ville förringa Auschwitz. Men helt uppenbart är, för den som inte bara är ute att göra politiska poäng, att det var inte det hon menade.
    Men kritikerna medverkar, faktiskt, till att därmed bagatellisera det kontinuerliga massmord som sker av flyktingar, både när de är på väg till de skurkaktiga och samvetslösa smugglarnas båtar (t ex i Libyen), och när de kommit ombord på de undermåliga fartygen. Om än detta dödande inte sker i industriell skala, så är det systematiskt och gigantiskt.
    Ett litet ungefärligt citat ur romanen Tea-bag, som handlar just om vägen över Medelhavet till Europa. En dag går man inte ombord på en båt och behöver inte bli blöt om fötterna, man kan gå på liken från de som drunknat eller tagits livet av, för att komma till Europa.

  2. Dan skriver:

    Apropå Norrans dejtinglånehärva; Går cash, check eller chick lika bra?

Kommentarsfältet är stängt.