Hagamannen släpps

I tidningen läser jag att Övervakningsnämnden har beslutat att villkorligt frige den så kallade Hagamannen, Niklas Lindgren, i juli. Väldigt ovanligt är det att nämnden har sagt att Niklas Lindgren inte under det första året får åka till Umeå eller någon av de fem kranskommunerna. Risken finns nämligen, säger nämnden, att han utsätts för våld eftersom det finns ”en stor hotbild och ett stort agg” mot honom.

Intressant i sammanhanget är Kriminalvården bedömer att det finns en ”hög risk” för att Lindgren återfaller i sexualbrottslighet. Den fråga som man onekligen ställer sig då, är varför han släpps ut. Må vara villkorligt, men ändå.

Turbulensen kring vice statsminister och Miljöpartiets kvinnliga språkrör Åsa Romson fortsatte i dag. Statsminister Stefan Löfven förklarade att han har fortsatt förtroende för henne. Men den tidigare chefredaktören på Svenska Dagbladet Bertil Torekull, som var på vippen att få en riksdagsplats för Miljöpartiet i det senaste valet, anser att Åsa Romson bör avgå ”för landets partiets och sin egen skull”. Torekull är sannerligen inte den ende miljöpartisten som tycker så och när han uttalar sig ska man kanske ha i åtanke att det är han som får den riksdagsplats som skulle bli ledig om Romson avgår. Han skulle med andra ord ha egen vinning av en sådan upplösning och därmed faller hans trovärdighet. Åtminstone i mina ögon.

I kväll har en vän kommit förbi för att provköra min Mazda CX5. Han är på gång att byta bil och har bara hört positiva omdömen om bilen. Nu ville han höra även mina (han har hört dem förut många gånger), men också provköra. Så vi tog oss en tur. Jag hoppas verkligen att han byter upp sig till en Mazda och jag blir så glad varje gång jag ser en märkeskamrat. Det är nämligen väldigt bra bilar. Den jag har är den fjärde för min del och jag hoppas att jag hinner med flera. Och CX5:an blir bara mer och mer populär. Jag är inte ett dugg förvånad över det.

Jag har dessutom pratat med Sunnanås tränare Martti Tikkanen och gjort några så kallade förhandsrader inför lagets bortamatch mot Bollstanäs sent i morgon kväll.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.