Kan alla låna av Norran?

Ni får ursäkta mig, men jag kan inte släppa det här med att Norran har lånat ut pengar till datingföretaget First Date. I går när jag skrev mitt inlägg hittade jag inte Norrans vd, Anders Westermark, som styrelseledamot i datingföretaget. Men enligt olistat.se sitter han fortfarande i det företagets styrelse. First Date International FD AB, som bolagets hela namn är, är dotterbolag till Trollus Holding International AB. I den styrelsen förekommer dock inte Anders Westermark.

Det är uppenbart att det är på grund av Anders Westermarks koppling till First Date, som han i funktionen av vd för Norran har givit ett lån till First Date på 500 000 kronor. Jag kan inte för ett ögonblick tro att Norrans styrelse har godkänt utlåningen av dessa pengar. För i så fall – kan vilket företag som helst knacka på Norrans dörr för att få korta och dyra lån? Eller har Norran ändrat i sin bolagsordning för att öppna möjligheterna till att starta låneverksamhet?

Utifrån mitt perspektiv har Anders Westermark givit lånet mot en – också för den tiden (2012) – hög ränta på tio procent. Troligen trodde han sig kunna göra en duktig vinst på det korta lånet. Men se – det gick inte Westermarks väg den här gången. Och jag tror nog att han är ganska missnöjd med att låneverksamheten har kommit ut i ljuset.

Den slutsatsen drar i alla fall jag. I alla andra fall drar sig inte Westermark för att uttala sig så snart det har med Norran att göra inte ens om det har med journalistiken att göra, vilket han formellt inte har ett skvatt med att göra. Men nu säger han ingenting, utan låter en jurist uttala sig.

Jag tycker verkligen att det är hög tid både för tidningens styrelse, där förstås Anders Westermark ingår som ledamot, borde ta ett sammanträde utan att han är närvarande för att diskutera situationen. Och i slutändan är det ägarstiftelsens styrelse som måste agera. Och min uppfattning är kristallklar sedan väldigt länge. Westermark har inte – som vd på Norran – tjänat företaget väl, utan snarare sett till att det goda namn och rykte som Norran haft solkats ordentligt.

Det finns en del som hänt tidigare, exempelvis försäljningen av den tomt där tryckeriet byggdes. Den försäljningen skedde från det bolag som han och hans fru äger till Norran där han satt som vd och som resulterade att han som vd köpte in tomten för tio miljoner kronor. Pengar som han tog emot som privat företagsägare i familjeföretaget.

Det var inte snyggt. Det heller.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kan alla låna av Norran?

  1. Lasse Pettersson skriver:

    Bra jobbat Ola!

Kommentarsfältet är stängt.