Flyghistorier

Jag skulle önska att man kunde skriva att jag efter en vecka nu kunde varva ner så här på fredagskvällen. Men jag tycker det är svårt att varva ner från något som redan är nedvarvat. Det jag i princip hade att göra låg i början av veckan och sedan dess har inte så mycket hänt. Snarare känner jag så här mot kvällningen ett behov av att så smått varva upp.

Och det kanske man får göra framemot helgen. Sunnanå spelar hemma på Norrvalla mot nykomlingen Kalmar, som haft det lite tufft så här i början av säsongen. Men det är ett bra lag som i går slog Djurgården. Ett Djurgården som satsar stenhårt på att ta klivet upp i damallsvenskan och som också ligger bra till för det när 20 matcher återstår. Jag hoppas det blir mycket folk på matchen på söndag – ja, fler än vad som brukar komma – och jag hoppas att det blir fint väder.

Jag har noterat att ett mindre plan fick landa på Skellefteå flygplats i går kväll därför att piloten tog det säkra före det osäkra och inte fortsatte i regnet mot ett åskväder. Det lite lustiga i situationen var att flygplatsen var stängd. Polisen kom så småningom och piloten och en passagerare fick klättra över ett stängsel för att ta sig ut från flygplatsen.

Men det är helt i sin ordning. Ett plan som inte kan fortsätta sin färd måste naturligtvis landa och det är bättre att landa på en stängd flygplats än att försöka ta sig ner på en öppen yta eller en väg eller något annat som kan tyckas vara lämpligt när det inte går att flyga längre.

Dock är det en fördel om flygplatsen inte är för stor och att piloten verkligen kommunicerar med flygledning om sin situation. När jag höll på att ta mitt flygcert så hörde jag en del historier. Om de var sanna eller inte har jag inte en aning om. En sådan historia handlade om en pilot som förirrat sig ordentligt och inte visste alls var han var. Så såg han från luften en flygplats, men eftersom han inte visste var han var så kunde han inte etablera kontakt med flygledning. Så han landade.

Vad alla andra utom piloten visste var att han landade på Frankfurts internationella flygplats och att flygledningen naturligtvis uppfattat det lilla planet som kommit in i flygplatsens luftrum och som inte sade någonting. Flygledarna fick stoppa alla starter och landningar av de stora planen till dess det lilla sportplanet var på marken. Enligt vad som talades om för oss elever blev det en väldigt dyr landning för den piloten då det var helt förbjudet för sportflyget att ens vara i närheten av den flygplatsen.

Också i Sverige har sådana saker inträffat. En pilot som var ute på sin första EK (ensamkommando) hade förlorat all uppfattning om var han var. Men han fortsatte flyga i förhoppning om att snart komma fram till något han kände igen. Så småningom blev han nervös och trycket i blåsan ökade vilket inte precis minskade hans nervositet. Så såg han en flygplats och gick ner för landning utan att veta vilken frekvens på radion som han skulle använda.

I flygledningstornet uppmärksammades det lilla planet. Piloten gick in för landning på Malmslätts militära flygfält och där fick han naturligtvis inte vara. Ett par stridsplan var på ingående och när piloterna i planen i den roten fick veta att ett litet civilt plan landade före dem frågade de snällt om de fick göra en så kallad överflygning när planet landat.

Jodå, det fick de. Så de gjorde den överflygningen och det innebar att det kom två plan i full fart 15-20 meter över det lilla sportplanet – om det nu var en Cessna eller Piper. Ni som har varit på flyguppvisningar vet vilket väsen det blir någon sekund efter det att jaktplanet passerat. Resultatet? Ja, pilotens blåsa tömdes prompt och det fick räcka som ”straff” för piloten som inte visste var han var. Jag utgår från att han alltid därefter sett till att veta var han är när han är ute och flyger.

Men när jag själv villat bort mig och inte till 100 procent vetat var jag varit när jag flugit – ja, det tänker jag banne mig inte berätta här och nu.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Flyghistorier

  1. João Pinheiro skriver:

    Hej Var i dina trakter förra helg och träffade Mr. Sunnanås Grand old man. Gissa vem…Fick också tillfälle att besöka anriktningsanläggningen i Boliden. Ha det så gott.

Kommentarsfältet är stängt.