Gott om plats

Vilken fantastisk dag vi har haft i dag. Sol, blå himmel, lite kallt i luften och en svag vind. Sju-åtta grader förutom i solen där det blir ordentligt varmt. I det vädret tog vi en promenad på Alhems kyrkogård. Det låter kanske halvt sjukt när jag säger det, men faktum är att det är en smula livgivande att då och då bli påmind om livets förgänglighet. Nu för tiden är det mest namnen och årtalen som syns på stenarna. Tidigare var det vanligt att också titlarna fanns med. Att så inte är vanligt nu kan jag sakna lite. Inte för att jag någonsin varit titelsjuk precis, men där – på kyrkogården – berättar de ändå en historia tycks det mig som.

Med stort intresse läste jag ett antal artiklar i Dagens Nyheter i dag. De handlade om hur det låga byggandet stryper tillväxten i de kommuner som växer. Skellefteå är inte en sådan kommun. Men enligt den undersökning som DN har gjort är det ganska bra ställt i Skellefteå ändå. DN uppger att bostadsbyggandet motsvarade 96 procent av behovet i förhållande till befolkningsökningen. Det är ju faktiskt ganska bra jämfört med andra kommuner.

För enligt DN så har bostadsbyggandet minskat i 46 av de 50 snabbast växande kommunerna. Det är naturligtvis inte bra. Men det börjar röra sig på bostadsmarknaden i alla fall. Det byggs mer eftersom både allmännyttan och privata aktörer inser att de kommer att få sina nybyggda lägenheter uthyrda. Grafiken som finns att titta på på dn.se är intressant. Men dystert förstås med alla de gråa partierna som visar att ingen befolkningsökning ägt rum under de två senaste åren. Hela Norrlands inland är grått tecknat. En ofta förekommande fråga hos mig aktualiseras än en gång – hur kommer det att gå med inlandet? Vilken framtid väntar?

Efter dagens strosande i närområdet kan jag dock konstatera att det inte råder någon bostadsbrist när det är dags för sista vilan på Alhems kyrkogård. Utrymmet där räcker till och blir över för många, många år framåt.

I Egypten har den tidigare presidenten, den ende folkvalde presidenten, Muhammed Mursi dömts till döden av en domstol i Kairo. Det meddelades i dag. Ytterligare 105 personer ur det nu totalförbjudna Muslimska brödraskapet dömdes också till döden om än 80 av dem inte var på plats utan har antingen har flytt landet eller håller sig gömda.

Domstolen hävdar att Mursi gjort sig skyldig till uppvigling vid ett fånguppror i samband med den turbulenta ”våren” 2011 som ledde till att den dåvarande presidenten Hosni Mubarak störtades. Mursi dömdes också för att under sin presidenttid ha röjt statshemligheter.

Det råder inte någon tvekan om att domstolarna i Egypten är politiserade. Men det kan man diskutera någon annan gång. Vad jag kraftigt fördömer är dödsstraff. Det gör jag var än det finns i straffskalan och jag gör det av principiella skäl. I alla samhällen anses det vara ett grovt brott att ta livet av en annan människa. Gott så. Men varför ska då staten ta sig rätten att ta livet av brottslingen. Det är lika fel att döda en människa när staten gör det som när en brottsling gör det.

Så tycker jag och det har jag många gånger ordat om. Så för att inte bli tjatig i något annat stannar jag här för nu. Och satsar naturligtvis på att ta mig till Norrvalla i morgon när Sunnanå tar emot Kalmar i Elitettan.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.