Fotboll och 5:2-diet

Varje gång som Sunnanå spelar hemma går det i runda slängar sex timmar för mig. Komma före matchen och se så det fungerar i pressbåset, själva matchen där jag står vid sidlinjen och plåtar, se till så att presskonferensen äger rum och sedan hem för att bearbeta bilder och skriva till damfotboll.com och sskbloggen.wordpress.com. Jo, jag hinner äta också.

Detta engagemang är roligt och givande och helt ideellt. I dag var det emellertid inte så kul eftersom Sunnanå förlorade matchen mot gästande Kalmar. Inför en match finns alltid förhoppningen att Sunnanå ska vinna och när laget inte gör det, så är det förstås lite tråkigt. Men världen går ju inte under för det. Nästa söndag är det dags för en ny hemmamatch och då kommer Djurgården hit. Djurgården är på papperet en svårare motståndare än Kalmar, men inget är givet. Varför jag redan nu börjar hoppas på seger för ett av de få elitlagen i kommunen och väl det enda under sommarhalvåret. Och så hoppas jag att det blir fler som upptäcker att matcherna är spännande att titta på.

2015-05-17 14.50.27

Tanja Nousiainen var som vanligt bra i Sunnanå. Foto: Ola Theander

Efter fotbollen fick jag en halvtimmes god massage. Som alltid behövs den och det känns väldigt skönt i kroppen efter att sen- och muskelknutar har gnuggats mjuka. I hela livet har jag ju suttit och jobbat – åtminstone när texter ska skrivas – och det har satt sina spår. Inte minst i armarna som i timtal kan vara böjda i 90 grader. Och det är inte så nyttigt, har jag fått lära mig. Få se om jag kan göra något åt det, men då krävs väl att jag investerar i ett höj- och sänkbart skrivbord och det vet jag inte om jag har resurser till för närvarande.

Strunt nu i det. En annan sak som jag fick ögonen på i afton var att det gjorts en stor undersökning om vad den så kallade 5:2-dieten innebär. Det är diabetesprofessor Kerstin Brismar vid Karolinska institutet som under sex månader har följt personer som fått leva enligt den dieten. Det är den första riktiga undersökningen av den dieten som gjorts i världen. Resultatet är inte så lite förvånande. Nämligen att dieten faktiskt ger en viktminskning som håller i sig. Men än mer förvånande var att de som har diabetes av typ 2 har gjort de största hälsovinsterna.

I snitt har de som ingått i studien minskat sitt BMI från 29 till 27. Midjemåttet minskade mest hos diabetespatienterna, men för alla minskade värdena för kolesterol, blodtryck, blodsocker och inflammationsmarkörer. Det är goda resultat. Förmodligen kommer den fortsatta undersökningen som totalt omfattar 105 personer att fortsätta. Det resultat som nu visas upp handlar om 62 personer som är färdigundersökta.

Kul. Bättre kost, mer motion och mindre salt är till nytta för hälsan. Och det är väl ungefär vad jag själv försöker leva upp till. Fast jag må erkänna att jag slarvar duktigt från tid till annan.

Få se om det blir slarv i morgon eller inte. Dagen är dock fylld av göromål och det blir en dag att se fram emot från tidig morgon till sen kväll.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.