Mycket flyg på gång

Vi får sannerligen hoppas att det inte blir pilotstrejk inom SAS i morgon. Förhandlingar pågår i skrivande stund och det återstår att se om parterna kommer överens eller om förhandlingarna bryter samman. Det är ju tusentals och åter tusentals personer som berörs om flygningarna ställs in. Det är aldrig roligt för tredje man när det blir strejker, men å andra sidan är det en accepterad stridsmetod som då och då har lett till önskvärt resultat för de fackliga organisationerna. Ibland är vinsterna knappast sådana (när parterna väl når en överenskommelse) att det för utomstående framstår som kristallklart varför strejken utlöstes.

I alla tider – åtminstone sedan jag blev någorlunda medveten om sakernas tillstånd – har jag tyckt att strider på arbetsmarknaden och för den delen politiska strider i mycket är ett spel för gallerierna. För båda parter gäller det att hålla en hög svansföring och inte visa några svaghetstecken. Inte minst för den fackliga sidan gäller det att visa att man ”tar tillvara sina medlemmars intressen” som så gott som uteslutande innebär mer betalt eller kortare arbetstid. Jo, jag vet att jag generaliserar. Min erfarenhet är ju annars att facket i den bistra vardagen inte ger så mycket stöd som medlemsavgifterna kan tyckas motivera.

Så utifrån denna min synvinkel så är den fackliga kampen mer ett sätt för centralorganisationen att visa medlemmarna att den faktiskt gör någonting. Kanske för att motivera sin egen existens och därmed – outtalat förstås – sina egna löner som självklart är mycket högre än snittlönen i det kollektiv, vars intressen man säger sig bevaka och värna.

Nej, nu ska jag inte fortsätta så. Somliga kan tycka att det är lite elakt av mig att tycka så, andra kanske tycker att jag har rätt. Vad vet jag?

Jag läser också det finns en del experter som faktiskt är rädd för att Ryssland ska kunna inta Gotland. Inte då i första hand för att angripa Sverige utan mer för att sätta sig på en oerhört viktig strategisk punkt utifall Ryssland skulle vilja göra något baltiskt land illa. Där finns ju stora minoriteter av rysktalande befolkning och med tanke på hur Ryssland har agerat mot Ukraina så är en rysk intervention mot Estland, Lettland eller Litauen inte någon utopi.

I och för sig tror jag inte på en sådan utveckling eftersom dessa länder är medlemmar i Nato. Och jag kan inte tro att Ryssland, ens med en kraftigt upprustad krigsmakt, ger sig in i ett äventyr där man möter ett enat Nato.

Men tanken att öka Gotlands försvarsförmåga är ändå intressant. En lokal folkpartist har motionerat till regionfullmäktige på Gotland att man ska installera så kallade sprängkistor vid Gotlands hamnar för att försvåra för fienden, Ryssland, att ta ön. Sprängkistorna skulle då kunna fyllas med sprängmedel som kan fås att explodera varvid hamnarna förstörs om den lede fi närmar sig.

Kanske ligger det något i den tankegången. Gotlands strategiska betydelse har varit väl känd i många hundra år. Och hade det varit något med den militära planeringen sedan lång tid tillbaka skulle naturligtvis sådana sprängkistor ha anlagts i samband med att hamnarna byggdes upp och ut. Å andra sidan vet man inte vad som i så fall skulle ha hänt med dem i samband med den våldsamma nedrustning som svensk försvarsmakt har genomfört under de senaste decennierna. Kapitalförstöringen har, enligt min mening, varit jättestor.

Apropå försvar så är det en annan sak som intresserar mig högeligen. Den kommande och gemensamma flygövningen, Arctic Challenge Exercise, där Storbritannien, Frankrike, Tyskland, USA, Sverige och Norge (Norge leder övningen) deltar. 115 stridsflygplan och andra plan deltar och övningen pågår från måndag till 5 juni. Jag som gillar flyg i alla former tycker det är intressant och jag skulle inte alls ha något emot att kolla närmare på övningen. Hur man nu skulle göra det? Men kanske blir det några överflygningar av vår stad. Då och i så fall ska jag försöka vara på alerten.

Och medan himlen är ljus i norr och nordväst slutar jag här för att kunna njuta av den allt längre dagen och ljusa natten. Det är lika magiskt varje år. Och ännu finns det gott om tid att ägna sig åt denna njutning.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.