Sport och fotbollsfans

Det ville sig inte riktigt för Sunnanå i dag heller. När laget tog emot Djurgården på Norrvalla blev det stryk med knappa 2–3. Jag vill ju så gärna att det ska gå bra och att laget ska vinna. Helst varje match. Men vad jag vill och önskar är ju inte samma sak som att laget verkligen gör det. I alla fall tyckte jag att Sunnanå kämpade på bra och jag är helt övertygad om att laget är bättre än vad tabellen och lagets poängsaldo visar.

Jag blev i alla fall glad när jag kikade på bilderna som jag tog. Jag fick med Sunnanås första mål. Om ni klickar på bilderna så blir de större (tror jag). Bilderna visar hur Sandra Betschart precis har nickat bollen och sedan ser hur bollen går i mål. Det var kul tycker jag.

DSC03583

DSC03584

Som vanligt när det är hemmamatch för Sunnanå så blir det många timmar som ägnas åt det. I dag drog det iväg en timme till eftersom matchstarten hade flyttats från tre till fyra på eftermiddagen. Flyget till Skellefteå som Djurgården skulle åka med ställdes in – oklart varför – så laget fick bokas om till ett plan som gick till Luleå. Därifrån åkte man sedan till Skellefteå och restiden förlängdes förstås. Hem till Stockholm fick man däremot åka från Skellefteå.

Tränaren i Djurgården, Mauri Holappa, var glad och tacksam för att hela laget kom med på resan. Han befarade ett tag att laget skulle få ställa in ytterligare en match. Förra veckan blev nämligen en match inställd då det regnat för mycket och planen var ospelbar. Om också dagens match hade fått ställas in hade det blivit problem för laget att hitta nya speldagar.

För ovanlighetens skull hade bortalaget Djurgården en liten hejaklack på Norrvalla. Det var totalt tre personer där som ihärdigt levde om med rop och handklappningar. De hade knutit upp en banderoll på läktarens östra sida och hade förstås en Djurgårdsflagga med sig som de viftade med.

Dessa fans – ja, åtminstone de två som jag pratade med före matchen – var ursprungligen från Stockholm. Men de bor i Örnsköldsvik och åker självklart till Skellefteå när Djurgården spelar. Sedan är det fullständigt egalt för dem om det är damfotboll i elitettan eller hockey i SHL. De sätter sig i bilen och kör de 25 milen hit och samma väg tillbaka för att skrika sig hesa och stötta sitt lag. Jag tycker att det är beundransvärt av dem.

Men jag har sett det förut. Det gäller ofta lag från Stockholmstrakten som har sina fans – Djurgården, Hammarby och AIK. De som håller på dessa lag gör det i alla de sporter som klubben deltar i. Så är det också för de som håller på Skellefteå AIK i hockey. Skelleftebor i förskingringen går på matcher där Skellefteå AIK spelar och det finns nog en del som också förlägger arbetsbesök i Stockholm och annorstädes samtidigt som Skellefteå AIK råkar spela en bortamatch just där.

Undrar hur många riktiga fans som Sunnanå har och som stöttar laget på bortamatcherna. Personligen skulle jag gärna se att många, många fler kommer till Norrvalla för att se hemmamatcherna. Det är ju första steget för att nå fler och få fler som ger support till laget.

När jag hade skrivit det mesta om matchen hade jag tid för massage. Det var alldeles fantastiskt skönt. Precis som det ska vara.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.