Jag är inte något geni

Jag har en gång lärt mig att man inte får manipulera bilder. Så är det väl fortfarande. Man kan beskära bilderna och man kan fixa till dem i något program som finns i datorerna, men man får inte förändra bilden. Det är i och för sig väldigt lätt nuförtiden att helt förfalska bilder med andra bakgrunder samt lägga till och plocka bort folk. Paradexemplen på sådant finns det många av och då inte minst från officiella bildförmedlare i diktaturer.

Men jag tror faktiskt att vi alla, var och en av oss, går omkring med en bild av oss själva, som kanske inte stämmer överens med verkligheten. I alla fall om verkligen är folk omkring oss. Jag är nästan helt säker på att deras bild är helt annan än den som vi har av oss själva. Och det är inte en bild.

Om du sitter i sällskap med exempelvis tre andra personer, så har dessa tre med stor sannolikhet olika uppfattningar om dig. Då finns det tre verklighetsuppfattningar om dig och de stämmer garanterat inte med den uppfattning som du har om dig själv. Inte om man går ner i grunden och analyserar deras uppfattningar. Och hela tiden möts du av personer som känner dig eller som inte känner dig och som har eller får en uppfattning om dig.

Det blev mycket tugg om det här och jag vet inte om ni hänger med eller inte. Anledningen till att jag skriver om det är att jag i alla fall vet en sak om mig själv och det är något som jag faktiskt tror att de allra flesta håller med om.

Och detta är att jag inte är något geni. I dag presenterar Dagens Nyheter ett IQ-test som är framtaget av den som konstruerar test för Mensa, den klubben där bara de riktigt smarta får vara med. Jag gjorde testet och naturligtvis var jag inte i Mensa-klass. Men jag tror inte att jag är dum i huvudet för den sakens skull.

Faktiskt förstår jag inte varför intelligens enligt Mensa och andra liknande sammanslutningar envisas med att mäta ens intelligenskvot med en massa figurer som visar en följd av åtta varierande former och så ska man fylla i den nionde utifrån några exempel som man får välja mellan. Detta ska göras under tidspress.

Jag har svårt för sådana där tester, må jag erkänna. I och för sig blir jag väl inte underkänd och totalt dumförklarad men jag frågar mig om intelligens inte kan mätas på flera sätt (jag vill ju gärna ha ett test som jag klarar bättre…). Jag känner en hel del verkligt smarta personer som jag verkligen högaktar och respekterar. Och så känner jag också personer som låtsas vara smarta, men som jag i alla fall tycker mig genomskåda tämligen enkelt.

Smarta eller inte så är det inte det som räknas i första hand för mig. Det är hur människor uppför sig och vilka värderingar de har som känns viktigast.

Det är i alla fall så jag uppfattar mig själv – att jag först värderar människan för den hon är. Men – som sagt – min omgivning kanske tycker att jag är en helt annan person som beter sig på ett sätt som inte alls överensstämmer med min självbild.

Och på tal om smartness. SVT-programmet Smartare än en femteklassare har inte mer än två gånger under alla år det sänts lyckats få fram en person som har gått hela vägen och svarat rätt på alla frågorna. Så att döma av det programmet är det sannerligen inte många här i landet som är särskilt smarta. I alla fall inte smartare än dem som går i mellanstadiet.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag är inte något geni

  1. manoj skriver:

    Det finns flera olika sorters intelligens, där man kan ha hög begåvning inom andra eller flera. Mensa fokuserar bara endast en av dessa sorter, den som mäter vad man i vardaglig skrift kanske kallar för logiskt tänkande. Mensa är per automatik ingen förening för alla med hög intelligens.

Kommentarsfältet är stängt.