S-kongressen inledd

I dag har den socialdemokratiska kongressen inletts. Om det hade varit så att jag fortfarande varit löneaktiv skulle jag förmodligen ha varit i Västerås just nu för att följa kongressen. Men nu får jag nöja mig med att till och från försöka hänga med någorlunda på distans. Mest blir det väl att kolla i efterhand vad som hänt och vad som sagts.

Så där väldigt mycket offentligt blir det inte. Arbetspassen i plenum under lördagen och söndagen fyller inte ens åtta timmar. Det kan tyda på att partiet inte har så mycket att tala om eller att partiet är väldigt överens om vad som gäller och ska gälla. Just nu, i skrivande stund, arbetar de så kallade temagrupperna och de som sitter i dessa grupper för säkert livliga diskussioner.

Det som hänt i dag är annars inte särskilt mycket. Högtidlig invigning med kulturinslag och så förstås partiordförandens inledningstal. Stefan Löfven talade mycket om behovet av att få det svenska folket i arbete. I just detta lät han nästan som en gammal allianspartiledare som alltid och i alla sammanhang bekände sig till den så kallade jobblinjen.

Enligt Socialdemokraterna ska jobben komma i sådan mängd att Sverige om fem år har Europas lägsta arbetslöshet. Det ska ske via framtidsinvesteringar, en aktiv näringspolitik och en ökad satsning på kompetens och matchning. Min reflektion efter att ha skummat talet är den gamla vanliga när det handlar om vad partiernas främsta företrädare – oavsett partitillhörighet – säger. Det är ganska vagt och den till synes klara målbilden fylls mest av svepande förhoppningar och runda siffertal.

Talet var förstås till för att egga och stimulera ombuden i första hand och i andra hand för att göra likaledes med de hemmavarande partisympatisörerna, som enligt opinionsundersökningarna tycks bli allt färre. Det regeringsbärande socialdemokratiska partiet har ju inte precis rosat marknaden sedan partiet fick inta sina rum på Rosenbad och det är sannerligen inte bara en konsekvens av att regeringen fick börja med att regera på alliansens budget. Svansföringen är hög i uttalanden och debattartiklar, men det är väl mer osäkert vem det är som äger svansen. En hel del statsråd verkar i det fördolda och då kan man undra vad de egentligen håller på med. För den breda allmänheten är de totalt anonyma.

Nåväl, vi får som sagt se vad kongressen kommer fram till. Jag tror inte att det blir några avgörande nederlag för den anslagna partilinjen som den har formulerats av partistyrelsen. Men det återstår förstås att se.

Och min dag då, hittills? Jo, det har inte funnits något att klaga på. Jag gläder mig åt morgondagen då dottern kommer upp på besök och stannar till måndag. Det var länge sedan vi sågs, känns det som.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.