Sportfritt i kväll?

Jag hade det nog på känn innan dottern kom. Det jag anade var att hon skulle tycka att jag var långhårig och gärna skulle klippa mig. Och nog var mina föraningar korrekta i den meningen att hon inte hade varit framme och välkomnad vid busstationen mer än tre minuter förrän hon konstaterade att hon vill klippa mig. Onekligen känner jag min dotter. Åtminstone i det avseendet.

Först drog vi upp till Solbacken där vi småshoppade, köpte hamburgare som stektes av Sunnanå SK och snackade med en representant för Räddningstjänsten. Det var intressant, eftersom det är sällan eller aldrig man kommer i närheten av ett räddningsfordon och får se närmare på utrustningen.

Väl hemma så gick det banne mig inte lång stund förrän jag satt på pallen i köket och blev klippt. Hon är duktig dottern och det blev bra. Tycker jag. Fast jag gillar inte att bli klippt. Har aldrig gillat det och det är väl därför man ser ut som man gör.

Under kvällen har jag också följt Sunnanås match på Fotbollsförbundets livescore. Tyvärr förlorade Sunnanå knappt med 2–1 mot Jitex Mölndal. Det var den tredje uddamålsförlusten i rad och det är naturligtvis, som tränare Martti Tikkanen säger, surt. Men jag tror och hoppas att det vänder redan nästa söndag när det är nu hemmamatch och då mot Älta.

Mer fotboll blir det i kväll när svenska damlandslaget snart griper sig an Holland borta i Kanada. Det är sista träningskampen innan VM-spelet börjar för svenskt vidkommande 8 juni. Den matchen tänker jag inte missa eftersom Sverige då spelar mot Nigeria och då lär vi få se den tidigare spelaren i Sunnanå under många år, Perpetua Nkwocha, på bänken. Kanske får hon rent av göra något inhopp. Perpetua, eller Pepe som hon kallas, tränar i år Clemensnäs damer.

Men kanske hoppar jag över fotbollen eller bara zappar till den då och då. Det är ju också friidrott på SVT 1. Troligast av allt är dock att jag inte tittar på något av detta eftersom det finns andra program som lockar hustrun och dottern mer än sport…

Lite förvånande var det förresten att den socialdemokratiska kongressen, som pågår nu, beslutade att föräldraförsäkringen ska delas lika mellan föräldrarna. Ingenting sägs om när denna reform i så fall ska äga rum och det är kanske klokt av partiet att inte slå fast det. Men det bör nog stå klart för alla föräldrar nu och för unga personer som står i begrepp att utöka familjen att denna politiska målsättning utgör ett stort hot mot den personliga friheten.

Men det är väl ett utslag av den gamla socialdemokratiska traditionen att partiet och staten alltid vet så mycket bättre än individen vad som är bra för den enskilde…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.