Föreningskris

En mycket stor del av dagen i dag har jag ägnat åt att gå igenom gamla negativ. Jag vet inte hur många tusen negativ jag har och jag tänker inte räkna dem. I dag har jag bara ögnat igenom en del av dem och några har jag skannat och fört över till datorn. Stordelen av negativen är bilder som jag tagit i tjänsten.

PICT0080

Det här en sådan bild. Det var under tiden på Norrtelje Tidning som vi fick besked om att en racerbåt kört upp på land. Jag åkte ut och tog bilder och snackade med folk. När jag såg bilderna nu minns jag att det hade suttit ett sällskap på en berghälla och fikat när båten plötsligt ändrade kurs och körde rakt mot dem. De fick kasta sig undan för att inte bli överkörda och båten hamnade så småningom i trädet. Bilden gick också i andra tidningar och blev förmodligen såld genom det som då hette, FLT, Förenade landsortstidningar, där jag gjorde min volontärtjänst. Jag fick i alla fall inte ett öre för bilden. Och hur det gick för den som satt i båten vet jag inte. Förmodligen hade han kastas ur eller kastat sig ur båten när båten ändrade kurs och drog iväg mot land.

Det finns som sagt oändligt många bilder och ytterligare några på personer som nu är mina vänner på Facebook ska jag vidarebefordra. Det kan ju kanske vara kul för dem att få återuppleva en del minnen från cirka 40 år tillbaka. Ibland lite mer, ibland lite mindre.

En del av eftermiddagen och en bit in på kvällen ägnade jag mig åt Sunnanå. Engagemanget tar en hel del tid, vilket väl inte borde vara någon överraskning. Och när vi ändå är inne på damfotbollsämnet, så kom det ett dramatiskt meddelande från Umeå IK som ju spelar i damallsvenskan. Dramatiken består i att klubben med det snaraste behöver 1,3 miljoner kronor och kommer inte de pengarna in fort nog, så är det adjöss med klubben. Det är intäkterna som inte räcker till för de utgifter som klubben har.

Jo, ämnet är inte helt obekant. Och jag tror faktiskt att de klubbar som har damidrott på agendan ligger mer pyrt till än de klubbar som satsar på herrfotbollen eller – för att ta ett närliggande exempel – hockey. Damidrott och damfotboll samlar inte den publik som krävs för någorlunda stabila inkomster i form av biljettintäkter och sponsring. Samtidigt är kostnaderna i form av exempelvis resor precis lika dyra vare sig det är killar eller tjejer som åker till bortamatcherna.

För Sunnanås del blev det till exempel mer och dyrare resor när laget förlorade platsen i damallsvenskan och gick ner till Elitettan. Det är fler lag i Elitettan och därmed fler bortamatcher och därav förstås fler resor som kostar mer pengar.

Många klubbar har stora problem och det gäller inte bara idrott. Det gäller också annan föreningsverksamhet. Bara häromdagen pratade jag med en bekant som mångordigt vittnade om de ekonomiska problem som ”hans” intresseföreningar dras med och ständigt får kämpa med.

Onekligen får jag känslan av att föreningslivet kan vara på upphällningen eller i alla fall på ett sluttande plan, eftersom det är så kämpigt att få verksamheterna – som ändå i grunden bygger på ideellt arbete och engagemang för det intresse man har – att gå runt. Rekryteringen av nya medlemmar, som förstås omedelbart kastas i verksamheten och förväntas lägga ned massor av oavlönade timmar på sitt intresse – hämmas och det finns många, många exempel på föreningar som lagts ned därför att ingen orkar hålla på. Eller läggas ned därför att verksamheten tynar bort när de gamla föreningsrävarna bara är kvar och inte kan locka nya krafter.

Problematiken är densamma och finns överallt där det krävs tid och engagemang utöver den tid som man ägnar åt sina arbeten. Timmarna går åt till det rådande intresset och för att få verksamheterna att fungera samtidigt som familjerna hamnar på undantag. Allt skapar konflikter och då kanske det är lämpligare och roligare att ägna sig åt sådant som inte kräver engagemang. Kanske är det mer rogivande att ändå vara hemma och ägna sig åt det som kan hittas på paddor och telefoner? Vad vet jag?

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.