Tidig selfie

Jag må erkänna att jag inte precis har känt någon nationell yra i dag på nationaldagen. Jag är förstås glad att vi har en nationaldag och att den firas. Från och med i år är det ju också lag på att kommunerna ska ordna någon högtidlighet för dem som blivit svenska medborgare under det senaste året. Det är enbart positivt tycker jag. Ett nytt medborgarskap och ett medborgarskap över huvud taget betyder väldigt mycket kan jag tänka mig. Jag har sett glädjen hos många som har beviljats medborgarskap. Glädje och stolthet, även om den så kallade vardagsrasismen snabbt kan få denna glädje och stolthet att krackelera.

Jag har inte varit ute på stan i dag, men jag har matshoppat för den kommande veckan. Det är gott nog. Och så har jag ägnat mig åt att bereda allehanda kurer som ska ätas och drickas både i botande och förebyggande syfte eftersom det ser ut som hustrun har åkt på en rejäl influensa eller någonting. Jag vill tro att symptomen försvinner snabbt.

Nej, i dag har jag i stället tänkt en smula på att det faktiskt på dagen är 49 år sedan jag ryckte in till min 15 månader långa så kallade underofficersutbildning på T2 i Skövde. Att jag kommer ihåg det beror på att farsan sa att jag tog detta steg i livet på ”århundrades sexigaste dag, 6/6 –66. Det blev förstås en omställning precis som det blev för alla som kallades in till värnplikten.

Jag vet inte riktigt varför jag fick göra 15 månader eller varför det blev Skövde. Men jag vet att mönstringen ägde rum i Kopparberg samma dag som mellanölet släpptes. Det kanske var en faktor som påverkade inte bara mig utan även vart jag hamnade och hur länge jag skulle vara där. Vad vet jag och vem bryr sig?

På den tiden fanns det inte någon nationaldag. Men det måste ha varit den till intet förpliktande Svenska flaggans dag i alla fall. Apropå militärtjänst och flaggor måste jag berätta en liten anekdot från tiden i Skövde. Det hände sig ju att delar av plutonen fick göra vakttjänst och i den tjänsten ingick att hissa och hala flaggan på kanslihusets tak. Jodå, jag och en kompis skickades iväg för detta uppdrag. Under tiden som flaggan hissades och halades var det obligatoriskt för folk nere på kaserngården att stå i givakt vänd mot flaggan för att på det sättet hedra flaggan.

Kruxet var bara att varken kompisen eller jag någon gång tidigare i livet hade varit i närheten av en flaggstång och definitivt aldrig någonsin varken hissat eller halat flagg. Till slut fick vi väl upp flaggan i alla fall, men aldrig tidigare hade så många stått i givakt och gjort honnör så länge på T2:s kaserngård. Vi slapp det uppdraget under resten av vaktpasset och kommande vaktpass. Så inget ont som inte har något gott med sig.

Nu för tiden är det ju så vanligt att folk tar så kallade selfies på sig. Bland bilderna som jag nu börjat föra över till datorn från mina negativgömmor hittade jag en selfie från 1966.

PICT0029

Jag kan nästan lova att det är den enda bilden ni kommer att få se av mig där jag inte har en massa hårväxt i ansiktet. Snabbt efter muck började jag odla eftersom jag tyckte att det var ett onödigt bestyr att behöva raka sig varje morgon. Ja, jag gjorde väl ett och annat försök även när jag låg inne i lumpen. Vid en uppställningen konstaterade sergeanten att ”Theander är orakad”, varvid jag – som alltid försöker hålla mig till sanningen – omedelbart replikerade: ”Det är sergeanten också”. För det var han.

Helgen som följde tillbringade jag på logementet och regementet eftersom jag fick så kallat kompaniförbud. Man fick inte säga emot hur som helst och i synnerhet inte när hela plutonen hörde.

Detta om detta. Jag har noterat att statsminister Stefan Löfven i dag sade något om att lärare i skolorna ska kunna ta ifrån eleverna deras mobiltelefoner. Det blev förstås liv om detta eftersom telefonerna numera tycks vara livet för allt fler. Något som man inte kan vara utan ens under en 40-minuters lektion. Jag förstår ärligt talat inte varför det ska bli bråk om sådant. För mig är det självklart att telefonerna ska vara avstängda. Eleverna har i regel all hjälp i skolarbetet de kan få av paddor och datorer som skolorna står för. Att kolla mail eller kommunicera med sms eller vad det nu kan vara är inte någon medborgerlig rättighet alla tider på dygnet. Ja, inte alls egentligen.

Jag har läst och sett att det finns vissa skolor som infört telefonskåp. I dessa skåp finns det ett fack för varje elev i en en klass och varje klass har sitt skåp. När skoldagen börjar låses telefonerna in och när skoldagen är slut låses skåpen upp och eleverna får ta sina telefoner och gå hem. Det var förstås lite gruff i början, men nu fungerar det utmärkt och alla vittnar om att det har blivit lugnare på lektionerna och att undervisningen fungerar bättre. Det är väl bra och borde kanske vara något att tänka på för många andra skolor.

Moderatledaren Anna Kinberg Batra har också talat i dag. Men var det verkligen hennes sommartal? Nåväl, jag vet i alla fall inte vad hon pratade om.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.