Unikt fynd i Arjeplogsfjällen

Genom åren har jag hört många lovorda hur fantastiskt det är i fjällen. Och i alperna med för den delen. Jag är säker på att så är fallet. Förmodligen skulle jag njuta i fulla drag varje minut om det inte var mygg- eller vintersäsong. Jag gillar ju öppna ytor där ögonen kan förlora sig i fjärran och sedan spelar det inte någon roll om det över hav, öken eller – bergsbygder.

Dock må jag både erkänna och beklaga att jag mycket sällan varit i fjällen. När jag gjorde lumpen hade vi vinterutbildning i Hålland som ligger i närheten av Åre. Jag minns fjällmarschen mellan Åre och Vålådalen. Då var jag ung och stark med kanonbra kondis så jag kunde ta dubbla packningar och samtidigt dra pulka.

Utöver den erfarenheten har jag tillbringat en helg i en stuga i Hemavan och en dag på Hundfjället i Sälen. Jag var också en gång uppe på toppen av den närbelägna höjden utanför Arjeplog – ni vet dit man kan köra bil ända upp.

Även om jag har smått längtat, eller trott mig längta, till fjällvidderna har det inte blivit något sådant. Och jag tror inte heller att det kommer att bli något vandringsäventyr för mig. Åren går så fort och plötsligt tycker man att det finns andra saker som är viktigare att göra.

Men fjällen kan bjuda överraskningar. Norran.se berättar i dag om Solveig Andal Johansen som förra året var tolv år och tillsammans med några släktingar som ägnade sig åt fiske i Arjeplogsfjällen. Hon gillade inte det utan strövade iväg för sig själv och upptäckte då mönster på en bergvägg. Bilder togs och visades upp på Silvermuseet i Arjeplog och museets chef Ingela Bergman kollade omedelbart upp det och bad familjen som gjort fyndet att vara tyst om det.

Nu har det undersökts efter konstens alla regler och då visade det sig vara unika hällmålningar som är mellan 4000 och 6000 år gammal. Målningarna är form av nästan geometriska former och ingen vet ännu vad de betyder eller symboliserar. Och det är de nordligaste hällmålningarna som har upptäckts.

Jag tycker det låter väldigt spännande och det blir naturligtvis något för forskarna att fundera kring. Finns det snarlika målningar av det här slaget i andra länder? Finns det några likheter med dessa mönster och de mönster och bildtraditioner som råder och kan härledas framåt i tiden till samekulturen? Jag hoppas att något svar kan ges så småningom.

Och dagen i dag? Den har varit god mot mig.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.