Missad debatt

Nu tror jag att jag har börjat tappa stinget helt och hållet. I dag var det ju den avslutande partiledardebatten i riksdagen för det gångna arbetsåret. Och jag lyssnade inte på ett enda ord. Jag glömde helt enkelt bort det. En anledning till det var att det jobb jag skulle göra sköts framåt i tiden och fick en helt annan inriktning än planerat. Och så började jag arbeta med det i stället genom att läsa in mig på en massa saker. Både för att friska upp minnet och för att lära mig nya saker.

När jag väl kom på att partiledardebatten och satte på den fick jag se Kristdemokraternas företrädare i partiledardebatten Jakob Forssmed gå ned från talarstolen och talman Urban Ahlin (S) förklara partiledardebatten avslutad. Det kändes lite snopet, må jag säga. Lika snopet som det måste ha känts för Jakob Forssmed att inte få en enda replik på sitt inlägg – vad det nu var han sa.

Jag vet inte hur många partiledardebatter som jag har lyssnat på genom åren och som jag har skrivit om. Först trodde jag att jag kanske inte missat något, men i takt med att jag läst in mig på referaten från debatten, förstår jag att jag kanske ändå gick miste om en del. Det var tydligen lite mer fart på ordväxlingen än normalt och allt rullade tydligen inte på i de gamla hjulspåren, även om mycket gjorde det.

Det gångna riksdagsåret har ju onekligen varit speciellt med en ny regering som fick finna sig i att regera med den gamla regeringens budget. Men oavsett detta har regeringen inte rosat marknaden, vilket väl inte minst visas av ett enigt Konstitutionsutskott som på nio punkter (var det väl?) kritiserade regeringen och enskilda statsråd. Många statsråd är totalt anonyma. Hur många gånger har vi sett ministern för strategi- och framtidsfrågor, Kristina Persson, till exempel? Hon var banne mig mer i farten innan hon tog plats i regeringen.

Helene Hellmark Knutsson är en annan minister som är jag nästan inte hört talas om sedan regeringen bildades. Hon är minister för högre utbildning och forskning. Gymnasie- och kunskapslyftsministern Aida Hadzialic på utbildningsdepartementet kan jag bara påminna mig om ha sett i nyheterna en enda gång.

Brutna vallöften och hattande i sakfrågor, uppenbara motsättningar mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet i en del frågor och märkliga uttalanden inte minst från vice statsminister Åsa Romson är sådant som har dragit ner förtroendet för regeringen. Det är inte konstigt att väljarna enligt opinionsmätningarna flyttar sina sympatier till andra partier.

Vi får väl se hur den politiska debatten utvecklas framöver. Regeringen menar ju att nu när deras tankegångar om hur landet ska skötas börjar få genomslag även i budgeten att det ska bli bättre. Jag tror inte riktigt på det, men vi får väl som sagt avvakta och se. Det är ju inte förrän i framtiden som svaren ges och även om de kan synas klara, så finns det säkert olika sätt att tolka också den verklighet som då råder. Det är ju politikernas specialitet att vända och vrida på saker och ting så att deras verklighet alltid stämmer överens med deras politiska agenda. Ibland på ett sätt som får väljarna att fundera på hur och om de – politikerna – egentligen förstår någonting av det som händer.

Nej, nu ska jag sluta orda för i dag. Det kommer ju fler dagar och varje dag blir det väl något att skriva om. Kan jag tänka mig.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Missad debatt

  1. Bo Fuhrman skriver:

    Du tappar aldrig stinget, Ola.
    Ha det suveränt!

Kommentarsfältet är stängt.