Feber efter vaknatt

Gammal man gör så gott han kan, heter det ju. Jo, hela livet har man väl i och för sig alltid försökt göra så gott man kan. Ibland har det lyckats, ibland har det gått åt fanders. Men något har man lärt sig ändå.

Dock har jag tydligen inte lärt mig än att jag faktiskt inte kan göra saker och ting som jag med lätthet gjorde tidigare. Att jag inte längre fixar 12,2 på 100 meter eller ens 36 minuter på terrängmilen har jag förstått. Takten på mina promenader ligger väl mellan åtta-nio minuter per kilometer. Särskilt när jag kommit in i andra andningen. Det är gott nog för mig.

Det jag närmast tänker på i dag är jag känner mig urlakad efter föregående natt. Sverige spelade ju sin VM-match mellan två och fyra i morse och då satt jag uppe och kikade på fotbollen dessförinnan och så matchen mellan Sverige och USA. Efter den fascinerades jag av den uppgående solen som liksom tände ljuset i trädtopparna. Några timmar tidigare lyste samma trädtoppar i den svagt röda färgen som den då nedgående solen spred. Fast från andra hållet förstås.

Nåväl, en vaknatt tycks ha tömt mina eventuella resurser av motståndskraft varför jag i dag på eftermiddagen kände mig helslak med en smula feber. Så i kväll blir det tidigare sänggående, piller, varm mjölk med mycket honung och – kanske, kanske – ingefära samt en hel del vatten.

Med den kuren räknar jag med och hoppas på att vara fit for fight igen i morgon.

Som alltid när Sunnanås damlag spelar så har jag haft kontakt med dess tränare Martti Tikkanen. I dag vann Sunnanå borta med 0–3 vilket jag tycker var jättekul. Laget hade ju fyra raka förluster med sig ner till Lidköping. Martti berättade för mig att han naturligtvis också sett matchen under gårdagsnatten. Men han hade varit klok nog att sova innan, ha klockan på ringning, kolla matchen och sedan gå och lägga sig igen. Jo, det var väl så de flesta gjorde som kollade fotbollen.

Jag hann också se matchen mellan Australien och Nigeria. Australien vann, men det var kul att se att den tidigare Sunnanåspelaren och nu tränaren för Clemensnäs, Perpetua Nkwocha, kom in i andra halvlek. Hon gjorde definitivt inte bort sig och det var det väl i och för sig inte någon som trodde att hon skulle göra. Dock blir det tungt för Nigeria att gå vidare. Laget har USA i sista gruppspelsmatchen och då måste man vinna för att ha en chans att gå till åttondelsfinal. Jag tror det blir svårt.

Så ser jag att skådespelaren Magnus Härenstam har avlidit 73 år gammal. Han har ju länge kämpat mot cancern och kämpat tappert. Det var inte så länge sedan han stod på scenen. Det är lite sorgligt när personer som haft förmåga att roa oss, i alla fall, mig drar vidare in i okända världar. Om det nu är det som sker. Men ingen av oss undkommer det ödet. Det är givet från samma sekund som vi drar våra första andetag. Det är bara hur det går till som kan vara dramatiskt och extra sorgligt jämfört med dem som förlorar kampen mot sjukdomar och tilltagande ålderssvaghet.

Jag tycker det är bra och känns skönt att polisen nu – förhoppningsvis – har fått tag på de personer som troligen har fört bort och mördat den 17-åriga Lisa Holm i Kinnekulletrakten. Misstankarna mot de som anhållits är starka.

Och prinsbröllopet då? Jo, Carl Philip har gift sig med sin Sofia och festligheterna fortsätter väl ännu ett tag. Må de få det bra. Också i den vardag som väntar.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.