Första gången i riksdagen

En superkort hälsorapport: det går åt rätt håll. Tiden i sängen blir allt kortare. Känns skönt. I morgon finns dock risken att sängen lockar mer eftersom det är fotboll i natt igen. Ska inte göra om misstaget att vaka in VM-matchen. Jag misstänker ju att det var den vaknatten som knäckte motståndskraften. Så om jag inte vaknar i natt för att kunna följa matchen mellan Sverige och Australien, så må det väl vara hänt. Jag lär få veta resultatet i alla fall och det går varken bättre eller sämre bara för att jag tittar eller inte tittar.

Jag hann med att jobba en sväng i dag. I morgon blir också jobb. Det är alltid lika kul att se fram emot ett sådant. Lite jobb har jag också med Sunnanå som ska fixas. Både skrivjobb och praktiskt jobb. Nu är ju en del arkivmaterial som funnits i Hörnefors tillbaka i stan och det ska jag åka upp till återvinningsstationen med. När det är gjort har jag transporterat bort drygt 30 hyllmeter gamla handlingar som inget värde har.

I dag tillämpades den så kallade Decemberöverenskommelsen för första gången i riksdagen. Jag tycker att det är synnerligen märklig konstruktion. Först träter allianspartierna alldeles väldigt på den rödgröna regeringen för hur usel deras politik är och hur deras ekonomiska politik leder helt fel. Och så blir det omröstning och då lägger allianspartiernas ledamöter ner sina röster för att släppa igenom den politik som de anser vara till skada för landet. I riksdagen var det bara två moderater som aktivt röstade emot regeringens budgetförslag eftersom de vägrar att finna sig i Decemberöverenskommelsen.

Att den över huvud taget kom till kan jag ha en viss förståelse för. När Sverigedemokraterna då i december förra året förklarade att de kommer att utnyttja sin vågmästarposition till att rösta ner varje regering – och orsaka ständiga regeringskriser – som inte lägger fram förslag som de till fullo kan acceptera när det gäller att kraftigt reducera invandringen och kostnaderna för invandring och integration – ja, det är klart att ett sådant ultimatum på något sätt måste hanteras. Inget parti och ingen majoritet i ett parlament finner sig godvilligt att vara gisslan i frågor som man inte delar uppfattning om.

Tanken är att Decemberöverenskommelsen ska gälla fram till valet 2022. Personligen tror jag inte att den kommer att hålla så länge. Måhända att den kan hålla den här mandatperioden, under förutsättning att det inte blir nyval av något skäl, men därefter är det nog kört. Nästa val kan ge ett valresultat som totalt förändrar förutsättningarna och då, om inte förr, är det kört för överenskommelsen.

Under tiden kommer den, är jag rädd, att bara stärka det parti som de övriga sju partierna vill förhindra från inflytande i budgetfrågan. Det blir konsekvensen när agerandet framstår som synnerligen märkligt – att kritisera och sedan lägga ned rösterna. I allmänhetens ögon så betyder ju då kritiken inte någonting. Politiken blir i allra högsta grad bara ord som inte har någon mening och det är inte något som precis ökar förtroendet för vare sig politiken eller politikerna.

Socialdemokraterna och miljöpartisterna är emellertid glada för att de nu i regeringsställning för första gången sedan makttillträdet faktiskt kan föra en del av den politik som de vill föra. Med emfas hävdar regeringen att allt kommer att bli bättre nu, men jag är faktiskt orolig för att politiken leder fel. Att höja arbetsgivaravgifterna för unga är ett missgrepp som kommer att bli dyrt och som kommer att ta lång tid att reparera ens om konjunkturerna blir bättre.

Det finns all anledning att försöka hålla ögonen på utvecklingen i framtiden. Allianspartierna kan komma att få rätt, men till vilken nytta? De lägger sig ju i alla fall när det kommer till kritan…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.