Vilken härlig afton i dag!

Efter en blöt maj och en kall och inte så kul inledning på juni blev vi här uppe i Skellefteåtrakten rikligt belönade i dag på midsommaraftonen. Slösande sol från en blå himmel, lite lagom fläkt och definitivt ett väder för t-tröjor och linnen. Jag tror att alla och envar uppskattade – och uppskattar – dagen. För den är ju inte slut än.

Vi tog oss ner till Bonnstan för att gå runt och titta på folk och njuta av folklivet. Jag tog en del bilder på folk bara för att kunna minnas tillbaka. En del av dem lägger jag ut här. Vilka människorna är har jag inte en aning om.

DSC03719

Jag tycker att det lilla barnet hade en tuff så kallad outfit. Och kanske är det så att man ska skydda barnens ögon från stark sol?

DSC03724

Som vanligt hade arrangörerna lagt ut björkris så att var och en som så ville kunde binda sig en krans och sätta på huvudet. Den här flickan hade redan kransen, men hjälpte ivrigt till.

DSC03728

Den här damen var nöjd med sin krans som hon stolt placerade där den skulle vara innan hon gick vidare bland vänner och andra på Bonnstan-området.

DSC03740

Lite spontanspel med genuin folkmusik gillar jag. Där stod vi en stund och lyssnade. Det kändes gott.

DSC03733

Men vyn genom grönskan ner mot älven tror jag slår allt annat. Det är bara så vackert. Här är det någon båtägare som angjort Kyrkholmen. Sämre ställen finns det väl att besöka.

Efter att ha gjort några rundor i Bonnstan hade vi fått oss till livs det som där bjöds och vi fortsatte norrut till Kåge båthamn där vi skulle kunna sniffa på havsdoften, skåda vattnet och kolla in båtarna.

Vi träffade på Hans Brettschneider som ju driver caféet i hamnen. Jag vet ju väl vem han är, men vi har aldrig talats vid riktigt tidigare. Det tog vi igen nu och det var en trevlig bekantskap, må jag säga. Och så satt vi där i någon timme, drack kaffe och åt sallad innan vi tog oss ut på bryggorna för att närmare studera båtarna.

DSC03759

Det här tärnparet tog det också lugnt i Kåge i dag. Vädret var som sagt njutbart för alla levande varelser i dag.

Nu är vi hemma igen. Och fortsätter njuta av dagen som utan att vi märkt det har övergått till kväll. Solen strålar fortfarande och ännu någon dag blir det ytterligare någon minut ljusare. Sommarsolståndet är ju inte förrän på söndag. Och dit är det ju en stund.

Snart är det dags att börja ladda för åttondelsfinalen i VM-fotbollen mellan Tyskland och Sverige. Jag önskar förstås att Sverige kan spela utan press och verkligen visa att laget är bättre än vad det verkade vara under gruppspelet. Ingen förlorad match visserligen, utan bara oavgjorda. Men ändå tillräckligt illa för att inte ta sig vidare av egen kraft. Så när laget nu har fått chansen att gå vidare är det väl hög tid att visa framfötterna. Eller..?

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vilken härlig afton i dag!

  1. Moa skriver:

    Jättefina bilder, verkligen! Jag gillar verkligen de på tärnorna. Och vilken härlig dag ni verkar ha haft. Bra, det förtjänar ni.
    (Tänk dock på att kanske fråga om lov innan du lägger ut bilder på folk, särskilt på barn. Nu är det inte ofta det händer, men ibland finns det folk som lever tex med skyddad identitet osv och sådana bilder vill man inte ska hamna på nätet. Tänk på fotoförbuden vid luciafirandet på dagisen och så. Tänkte bara nämna det. 🙂 )

  2. Hej Ola, Du vet barnen VET ju alltid bäst! Jag som tänkte berömma Dig för Dina spontana bilder. Kul! Bra bilder både på folk och fä (fågel). Inte lätt att vara spontan i vår tid. Men skit i det för ingenting blir bra OM man gör det bara för någon annan och inte för sig själv. Låt hjärtat vara med! Hälsning ifrån kusten (väst) och Bella (barnen skulle bara veta) så mycket som dom inte vet!?

Kommentarsfältet är stängt.