Jobb och Grekland

Jag har märkt att en del redan har börjat sina semestrar. Säkert är de välbehövda. Men det kan ju inte vara kul att då få läsa i tidningen att vädret kommer att fortsätta vara svalt och blött ända in i juli. Och kanske ännu längre. Nåväl, de som är härifrån Norrland och var kvar här under midsommarhelgen hade i alla fall ett par riktigt fina dagar. Dem lever man länge på. Åtminstone gör jag det.

I dag har det varit jobb som gällt för mig. Eftersom jag inte skulle ha något emot att jobba full tid så är det jätteroligt när jag har något att göra. Jag tycker själv att det håller mig en smula alert för vad som händer både här och där.

Under kvällningen har jag varit med på styrelsemötet för Sunnanå. Det har varit intensiva månader med det arbetet eftersom det finns väldigt mycket att ta tag i. Mer fick jag dessutom att göra i dag. Det är också roligt även om styrelsefunktionen självklart också innebär att ta ansvar för att reda upp det som måste redas upp.

Så det blir till att ta en del nya tag i morgon bitti. Säkert går hela förmiddagen åt till en del av det som ska göras.

När det gäller den fråga som förmodligen hela Europa går och väntar på – hur och om krisen i Grekland ska lösas – så har det inte kommit några klara besked. Grekland har i sista stund lämnat in förslag på vad landet kan göra, men dessa förslag kom in så sent att ministrarna i eurogruppen inte har hunnit undersöka och analysera dem. Nu blir det kanske mötet senare i veckan med EU-ländernas stats- och regeringschefer som får ta tag i den frågan – också. Det finns ju en hel del andra frågor – bland annat fortsatta restriktioner mot Ryssland – att tala om och besluta sig för.

Det ses dock som ett litet framsteg att den grekiska regeringen de facto presenterade förslag som ligger i linje med vad ECB, IMF och EU-kommissionen kräver för att nödlån ska ges till landet. Grekerna själva är ju väldigt oroliga över situationen och i dag har det varit stora demonstrationer i Aten där budskapet varit att folk vill ha kvar euron och vara kvar i EU. Alla andra alternativ innebär, som folket uppfattar det, en total katastrof för den grekiska ekonomin och för det grekiska näringslivet.

Jag tror att EU-ledarna är glada över det stödet för EU-tanken och supporten för den gemensamma eurovalutan. Men samtidigt är det ju så att EU inte kan godkänna och acceptera vad som helst eftersom eftergifter kan bilda skola för kommande kriser. EU-ledarna är säkerligen inte heller särskilt trakterade av tanken att Ryssland ska gå in och ge nödlån till Grekland, vilket president Vladimir Putin inte har uteslutit. En sådan lösning skulle vara en fantastiskt perfekt kil för Putin att slå in i den västerländska sammanhållningen.

En tysk domstol gjorde i dag det enda rätta när den konstaterade att den välkände egyptiska journalisten på Aljazeera, Ahmed Mansour, inte ska utlämnas till Egypten. I det landet är han dömd till 15 års fängelse efter anklagelser om att han ska ha deltagit i misshandeln av en advokat i samband med de stora demonstrationerna för fyra år sedan.

Egypten har utfärdat en internationell häktningsorder på Mansour och det var också anledningen till att han greps i samband med att han skulle lämna Tyskland efter att ha varit på reportageresa där. Den egyptiska begäran om utlämning avfärdades dock av den tyska domstolen som prövade anklagelserna och uppenbarligen fann dem ohållbara.

Natten stundar och morgondagen vilar ännu bara i tankarna. Och jag tänker mig att det nog blir en bra dag i morgon också.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.