Vått i afton

Det blev några riktigt regniga timmar mellan fyra och åtta i eftermiddag/kväll. Jag ser på Balders vädersidor att det under dessa timmar toppade vid sex-tiden med 14,2 millimeter. Det är mycket vatten i sådana mängder. En millimeter regn sägs motsvara en liter vatten på en kvadratmeter. Det låter ju inte så rackans mycket, men när man då och då genom åren har tappat och spillt ut en liter mjölk på golvet, så vet man att det är ganska mycket. I det här fallet drygt 14 liter på denna kvadratmeter.

Mitt i regnet inleddes Stadsfesten på traditionellt manér med drakbåtsrodden. Jag var förstås inte där, men Norran rapporterar från den och konstaterar att det inte var särskilt mycket publik i spöregnet. Det kan man ju förstå. Men deltagarna struntade i regnet och rodde på till dess att en segrare korats. För dem som deltar spelar det ju inte någon roll om det är blött ovanför vattenytan också.

I morgon får vi besök. I går ringde telefonen och det visade sig vara min tremänning Björn som var i andra änden av linan (jo, det ringdes från och till fast telefon). Han och hans fru kommer förbi och kvartar över i morgon. Det ska verkligen bli kul. Vi har regelbunden kontakt en gång per år och senast vi sågs var för åtta år sedan när morsan jordfästes i Borlänge. Dessförinnan vet jag inte hur många år som gått sedan vi sågs – säkert upp emot tre decennier. Så det ska bli hur roligt som helst. Vi är ju i stort sett jämngamla: det skiljer bara fem dagar mellan oss och vi får säkerligen en hel del att prata om.

På fredagen blir det tuffare. Styrelsen i Sunnanå har anmält sig för att gå staketvakter på Stadsfesten mellan 18 och 02. Det ska bli intressant och jag hoppas innerligen att det inte ska vara samma väder då som det var under några timmar i dag. Att det blir ett litet bidrag till klubbkassan känns bra och motiverar insatsen. Fast jag är lite orolig ändå för det höga ljudet som det kan bli fråga om under showerna med Magnus Uggla och Anastacia. Min tinnitus gillar inte hög volym, så ur den aspekten kan kvällen bli en liten pina.

Dagen då? Jo, jag körde ett pass på Friskvårdskompaniet i morse och det kändes tungt. Ja, det kändes tungt innan. Maskinerna där är ju alla sådana att man kan ställa in olika motstånd, men jag tror inte att något motstånd är så tungt och besvärligt att övervinna som det motstånd som jag ibland mentalt känner för att ta mig dit. Även om jag försöker gå tre gånger i veckan så har jag ändå inte fått det till en vana och liksom när det gäller rökningen är finns det tusen och en förklaringar till varför man inte ska gå – alternativt inte sluta röka.

Vilket för mig in på tankegången att det nog är tyngre och svårare att göra det som är nyttigt för kropp och själ än tvärtom. Beror det på lathet, bekvämlighet, tillvänjning eller finns det gener som ligger där och lurar i kroppen som får oss att inte agera friskt och sunt. För sunt var det förstås inte heller i kväll när hustrun, som fixar mat till sysslingbesöket i morgon, upptäckte att det saknades ärter. Nog tog jag bilen runt Moröhöjden för att ta mig till affären i stället för att promenera den kortare vägen dit. Slappt – om jag får säga det själv. Och för det bannar jag mig… Till vad nytta nu det kan leda.

I kväll hände det inte någonting i förhandlingarna mellan euroländerna och Grekland. Förhandlingarna från i måndags, då tongångarna var försiktigt positiva, återupptogs, men avbröts än en gång för att återupptas i morgon ett par timmar innan toppmötet med stats- och regeringscheferna börjar.

I natt kommer den grekiska premiärministern Alexis Tsipras att träffa EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker, IMF-chefen Christine Lagarde, eurogruppens ordförande Jeroen Dijsselbloem och chefen för Europeiska centralbanken Mario Draghi. Vad dessa kommer fram till återstår att se. Men det blir ett viktigt nattligt toppmöte där Grekland på ett bättre sätt måste EU:s och IMF:s krav samtidigt som dessa parter på något sätt måste försöka gå Grekland till mötes. Det är ett högt spel och insatserna gigantiska.

Fortsättning följer och hur det blir med bloggandet de närmaste dagarna återstår att se. Några rader kanske det blir i alla fall, men sysslingbesöket och staketvaktandet må ha högre prioritet än den ambition att rita ihop något varje dag som har drivit mig sedan oktober 2010…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.