Busch Thor överraskade

Det körde ihop sig så här mot kvällningen. Jag kollade SVT och talet som Kristdemokraternas nya ledare, Ebba Busch Thor, höll. Och utfrågningen därefter samt en del av debatten som följde. Så tänkte jag skriva om det, men kom plötsligt ihåg att Sveriges U21-landslag spelar final i EM mot Portugal. Men jag får väl avvakta med fotbollen och bara titta till den då och då. Så jag får ur mig det jag tänkte på när Busch Thor talade.

Jag är väl förmodligen inte den enda som har haft en bild av henne; en bild som naturligtvis färgats av rapporteringen i medierna både under tiden när hon kandiderade till partiledarposten och därefter. Men jag må säga att jag blev överraskad av hennes tal. Hon talade klart och koncist och för mig var det verkligen en överraskning att hon inledde talet med den ökade aggressiviteten som Ryssland visar i Östersjön. Hon följde upp med terrorismen och de svenskar som åker till Irak och Syrien för att kriga med IS.

Det var, som man säger, raka puckar från Ebba Busch Thors sida. Och det tycker jag var klargörande och välbehövligt. Vi har ju en tendens här i landet att se genom fingrarna med mycket. Precis som om vi inte riktigt vill inse och se att det faktiskt finns folk som vill andra illa. Att det finns människor som är farliga. Att det finns människor här mitt ibland oss som både planerar och utför hemska handlingar.

Självklart ska rättsmyndigheterna ingripa mot dessa människor. Inte sällan vet ju säkerhetspolisen, exempelvis, vilka de är. OK, det är ytterligt svårt att bevisa att de ungefär 300 ungdomar som varit iväg och krigat med IS – många av dem har kommit tillbaka och åkt ner igen – verkligen har deltagit i striderna och i det brutala mördandet i dessa länder. Men bara genom att anamma den råa och brutala ideologi som IS står för borde, kan man tycka, vara straffbart. I all synnerhet som det är uppenbart att man varit på plats för att kanske inte handgripligt ha mördat men i alla fall i andra funktioner bidragit till att IS kan ägna sig åt våldet och terrorn.

Det var en annan passus i Busch Thors tal som väckte mitt intresse och där jag faktiskt håller med henne helhjärtat. Nämligen den kategorisering av folk som vi med liv och lust ägnar oss åt. Alla indelas i grupper som bygger på snart sagt vad som helst och så omges dessa grupper av stereotypa uppfattningar som avgör om och när de får och ska vara med i debatten.

Självklart ska alla människor fritt få vara med i debatten utan att de ska klandras för det. I vårt samhälle måste alla synpunkter och åsikter få luftas utan att den eller de som framför dem ska ”straffas” genom att stängas ute. Eller rent av bli häcklad för det.

Det här är något som länge, länge har förekommit i vårt samhälle. Yttrandefriheten har länge varit under press och jag minns så väl många gånger när exempelvis anställda inom offentliga förvaltningar eller på statliga myndigheter inte vågade säga någonting om förhållandena på sina arbetsplatser. Så är det förstås också i dag.

Det är många, många som under årens lopp har förlorat sina jobb på grund av att de har sagt vad de tycker om förhållandena och/eller om cheferna. Under devisen ”Man ska inte hacka den hand som föder en” har det blivit tystare i samhället. I den politiska debatten är det också i mycket likriktning som råder. Och eftersom det varit Kristdemokraternas dag i Almedalen så kan det väl stillsamt påminnas om hur den dåvarande ordföranden i partiet, Göran Hägglund, behandlades och betraktades när han förde fram sina tankar på att det borde finnas en lag som kräver att människor visar civilkurage.

Alltför ofta tittar vi bort och hoppas på att någon annan ingriper. Ibland är det inte någon som gör det och då kan det gå verkligt illa.

Nej, kära läsare, nu lockar fotbollen. Det skulle vara kul om Sverige tar hem EM-titeln, men det är sannerligen inte så illa att bli tvåa heller.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.