Glimt av Åkesson

Jag missade faktiskt större delen av Jimmie Åkessons tal i Almedalen. Jimmie Åkesson är partiledare för Sverigedemokraterna, som ni alla vet. Att jag gjorde det berodde inte på att jag för ett ögonblick sympatiserar med SD:s politik utan fastmer för att jag var ute på inte mindre än två jobb som har med Sunnanå att göra. Risken är uppenbar att jag i morgon också kommer att missa en god del av Miljöpartiets språkrörs, Gustaf Fridolin, tal. Av samma orsak. Det finns en hel del att göra i och för klubben och ska det bli gjort får man ligga i, som det heter. Kul är det i alla fall att göra det jag gör.

När det gäller Åkesson, så utstrålade han i alla fall självförtroende när han gick ut med förutsägelsen att partiet ska bli det största i landet. Detta med utgångspunkt från tidigare uttalanden – att partiet skulle komma in i riksdagen och att partiet skulle bli det tredje största. De förutsägelserna har hållit streck och nu höjs målsättningen och det är väl i och för sig inte något fel i det. Opinionsströmmarna talar ju onekligen till partiets fördel.

Ambitionen att bredda politiken litet undan för undan pågår. I dag talade Åkesson om familjepolitik och att sätta barnen i centrum för den politiken. Ett program presenterades tydligen som jag inte har hunnit sätta mig in i det minsta – En barnslig politik. Får väl kika på det någon gång framöver.

Under den efterföljande debatten, som handlade om trafiken i storstäderna bland annat såg att den tidigare folkpartipolitikern Nyamko Sabuni var med. Det var länge sedan som hon var i offentlighetens ljus och det var kul att se henne.

Tydligen har det firats ordentligt i Stockholm i dag när U21-landslaget kom hem från Tjeckien med ett purfärskt EM-guld. Får inte det laget bragdguldet för den insatsen – trots att många förnämliga prestationer återstår att göra i år – ja, då bör kanske någon eller några jurymedlemmar bytas ut. Laget har varit otippat och nederlagstippat hela vägen fram till guldet, men alltid överraskat på ett väldigt positivt sätt.

Det som gläder mig med lagets insats är att det verkligen var en laginsats. I finalen fanns flera högt betalda och värderade portugisiska spelare, betydligt mer namnkunniga än de svenska spelarna. Men ett lag där alla ger allt för varandra blir svårslaget.

Men nu får det vara bra för i dag. Tror jag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.