M, Sunnanå och svalor

En bra dag går hiskeligt fort mot sitt slut. Skön värme bröts framåt eftermiddagen och kvällen med ett skönt regn och nu är det så där härligt fuktigt i luften. Det blir en god och behaglig natt.

Nu under sena kvällningen har jag ägnat mig åt att följa matchen mellan Hovås/Billdal och Sunnanå. Tyvärr åkte Sunnanå på storstryk där nere på Västkusten. 5–0 skrevs förlustsiffrorna till och det var ju ett tråkigt slut på vårsäsongen. Nu blir det två veckors vila innan träningen drar igång igen. Och nästa match är ju inte förrän 30 juli när Östersund kommer på besök till Norrvalla.

I kväll var det också Moderaternas dag i Almedalen och premiär för den nya partiledaren Anna Kinberg Batra. Hon var helt inriktad i sitt tal på det nya utanförskapet som växer fram och skapar ett parallellt samhälle. För att bryta detta utanförskap krävs en mycket aktiv jobbpolitik och det är särskilt viktigt att hitta det första jobbet för dem som står utanför och i det parallella samhället.

Det har hon naturligtvis helt rätt i. Att få ett jobb är att ta ett ordentligt kliv in i samhället. Men politiker skapar inte jobb, de arbetar för att skapa förutsättningar för att jobb ska kunna skapas och att arbetsgivarnas vilja att anställa ska öka. Det moderata förslaget är ett förstajobbavdrag. Det är inte något sjätte jobbskatteavdrag som menas med det, utan snarare en lägre skatt för dem som får ett riktigt jobb för första gången. Det är ett positivt förslag, tycker jag.

Sedan håller jag ju med inte bara Kinberg Batra utan även de övriga ledarna i den gamla alliansen som kritiserar regeringens jobbpolitik. Regeringen yvs över den förstås, men den säger själv att deras politik kommer att leda till en lägre sysselsättning och en lägre tillväxt. Hur man då kan få det till att man för en politik för fler jobb är obegripligt i alla fall för mig. Konjunkturinstitutet har ju också konstaterat att regeringens politik leder till ett permanent bortfall av 20 000 jobb.

Ja, jag behöver inte orda mer om det. Kinberg Batra verkade vara lite spänd under sitt premiärtal i Almedalen. Det kanske inte är så konstigt eftersom hon dels är ny, dels känner pressen att framstå som en trovärdig statsministerkandidat. Tids nog växer hon säkert till sig.

Det som intresserade mig men som jag inte fick några svar på var det faktum att hon en gång under talet och två gånger under den efterföljande utfrågningen sa att alliansen kommer tillbaka till makten ”senast 2018”. Varför ställdes inte frågan vad det är som hon tror kan inträffa dessförinnan som kan medföra ett regeringsskifte efter ett nyval? Så den frågan får väl fortsätta att hänga i luften.

Och nu över till något helt annat. När jag står på balkongen och kollar in tillvaron fascineras jag inte minst över de svalor som alltid tycks vara i luften. Men sina snabba vingslag och energiska jakt på käk så har jag börjat tänka på relationen mellan den energi som de förbrukar i sin nästan ständiga flykt och näringsinnehållet i de flygande kryp som de fångar. De senare måste ju innehålla mycket näring.

Om det är någon som vet mer om detta så är jag tacksam för kommentarer. Men nu lutar det snart åt att säga god natt.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.