Dagen efter i dag

Måndagen innebar en paus i dramatiken som omger Grekland och dess enorma skuldberg. Efter folkomröstningen i går var det som om alla inblandade och inte minst det grekiska folket hämtade andan. Enligt rapporterna rådde någon form av lättnad över att omröstningen ägt rum och att folket hade fått säga sitt.

Men i verkligheten har ju faktiskt ingenting hänt. Den grekiske premiärministern Alexis Tsipras har tydligen tillsammans med den nye finansministern och andra i regeringen arbetat fram en åtgärdsplan som också har förankrats hos den politiska oppositionen. Det senare är ju onekligen ett steg framåt i utvecklingen. Vad åtgärdsplanen innehåller förblir dock en förborgad fråga till i morgon när planen ska presenteras vid det extra insatta toppmötet i EU.

I dag möttes ju också Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Frankrikes president Francois Hollande för att prata sig samman inför toppmötet i morgon. De officiella kommentarerna efter det mötet var avvaktande; att folkomröstningen ägt rum och resultatet får respekteras samt att dörren är öppen för nya diskussioner.

Det ska bli väldigt spännande att se hur det hela slutar. För på ett eller annat måste naturligtvis dödläget brytas och något hända som innebär att den ekonomiska situationen förändras för Grekland. Men jag hävdar ju förstås att ingen lösning egentligen är en lösning förrän Greklands regering, vilken den nu än är, förmår att ordentligt förändra grunderna för hur samhället fungerar. Den offentliga sektorn och lagstiftningen kring företag et cetera måste bara få en annan struktur som innebär att dess grund kan bära en sund ekonomi utan korruption.

Nu blir det inte mer om Grekland. Bara helt kort obehövlig information om min dag. Enkelt beskrivet har den gått ut på gymbesök, jobb, jobbförberedelser och välbehövlig massage. En smula trött har jag också varit eftersom jag satt uppe i natt och kolla finalen i VM-fotbollen. Jag fick vara med den smått fantastiska starten med fyra amerikanska mål under matchens 16 första minuter. Och även de övriga tre målen. Jag orkade inte vara uppe hela matchen men har förstått att jag inte missade några fler mål.

Och så blir det väl regn i stort sett hela veckan. Jag tycker verkligen synd om de som har semester och befinner sig i Norrland under den här veckan. Det blir inte roligt för dem som har längtat så mycket efter ledighet och uteaktiviteter.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.