Regnminnen

Jag tycker uppriktigt synd om alla dem som har semester nu och som är i detta regniga område. Många vill ju passa på att vara ute så mycket som möjligt under sommaren och det är så mycket lättare att hitta på något att göra när det är gott – eller i alla fall torrt – väder. Att glassa på en uteservering är ingen höjdare när det spöregnar och blåser, till exempel.

Å andra sidan kan ihållande regn också vara minnesvärda. En fattig sommar för många år sedan satt jag under ett plasttak under två veckors semester medan regnet smattrade på taket. Jag satt där och tittade på vätan och läste böcker. Det var en gång.

En annan gång var när dottern var liten. Vi var i vår stuga och hon hade en jämnårig kompis med sig under en hel vecka. Det regnade och det regnade och mellan störtskurarna var det bara duggregn. Det blir lite påfrestande i en stuga med ett rum och kök. Alla spelen var spelade flera gånger. Alla tidningar och böcker lästa.

Till slut fick jag nog och bjöd flickorna på utflykt. Vi packade ner termos med varm choklad, mackor och kakor, en filt och annat som behövs för en fikastund i naturen. Så drog vi iväg och packade upp och låtsades som det regnade – som man säger. Jag vill minnas att tjejerna tyckte det var udda och kul. Själv kommer jag ihåg det som en kul grej. Regn är ju egentligen bara vatten och blöt blir man vare sig man badar eller sitter ute i regn. Enda skillnaden är väl att man, som i det här fallet, får byta till torra kläder när man kommer hem. Det är ju lätt gjort.

Ännu har det inte, vad jag förstår, kommit in något konkret åtgärdsprogram från den grekiska regeringen till EU-kommissionen och euroländerna. Senast före midnatt har grekerna sagt att ett konkret och genomförbart åtgärdsprogram ska vara klart, som euroländerna och EU kan ta ställning till. I skrivande stund återstår bara en handfull timmar till så kallad deadline. Jag skulle dessvärre inte bli förvånad om tidsgränsen överträds. Det vore ju inte första gången som ett löfte inte hålls från den grekiska regeringen. Om det blir så återstår att se.

Min dag har jag tillbringat skrivande. För ganska länge sedan började jag skriva vad jag kommer ihåg från min barndom och uppväxt. Det är högst sporadiska minnen, men det är kul att plocka fram dem och skriva ner dem. Projektet fortsätter när lust och tid sammanfaller och så var fallet i dag. Så i dag var jag i 19-20-årsåldern och i Skövde där jag gjorde min militärtjänst. Mer finns att berätta om det. Men det får bli någon annan dag. Om och när jag blir klar med detta skrivande blir det nog kul för dottern och andra att en gång läsa det. Kanske kommer det att ge en både djupare och bredare insikt om vad är eller har varit för figur.

Kvällen kommer jag att ägna åt friidrottstävlingarna på tv. Det är bland annat sådan idrott jag gillar.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Regnminnen

  1. Moa skriver:

    Jag tycker mig minnas den där utflykten! Till hällerna, eller något liknande med sten, eller hur? Och du hade glömt att sockra chokladen, så den var besk … :p Jag hällde ut min mellan två stenar. Men kul var det ändå!

Kommentarsfältet är stängt.