Shoppingklipp, Grekland och Iran

I dag gjorde jag verkligen ett klipp i handeln. Det var högst oväntat eftersom jag sannerligen inte är den som gillar att handla. När vi är ute får hustrun härja runt i affärerna för att se om det finns något som är köpvärt. Själv står jag gärna någonstans i bakgrunden och kollar på folk. Det tycker jag är roligare.

Men i dag föll det sig inte bättre än att jag tog en uppfriskande promenad in till stan. Och jag som inte har ögon för erbjudanden av olika slag – eftersom jag inte tycker att jag behöver något – såg en liten röd skylt utanför Dressman. Den röda skylten tände mig och jag sorterade snabbt fram de plagg jag skulle ha. Det var skjortor som skulle krängas och jag hittade de storlekar jag skulle ha.

Så gick jag in och betalade. Fem skjortor i högsta kvalitet (egyptisk bomull som lär vara fint, slim fit och andra grejer), ordinarie pris var 1 800 kronor, för – 100 spänn! Det kunde jag bara inte motstå och så blev det.

Snacka om att hustrun blev överraskad över mitt kap. Och jag tror till och med att jag slår duktiga shoppare som exempelvis bloggkamraten och komikern Monica Lindgren. Jag vet inte, men har svårt att tänka mig att ens hon gjort något sådant gott köp någon gång på sina rundor i stan.

Nöjd är jag i alla fall. Dubbelt nöjd eftersom jag innan mitt klipp fick god och nyttig massage, som gör så gott.

Under eftermiddagen har jag jobbat på med grejer som ska skrivas för Sunnanå. Sunnanå ställer ju upp med ett mixat lag mot TV-laget den 7 augusti på Sörvalla. Vi hoppas på att det kommer väldigt många dit och tittar på både rikskändisar och lokala kändisar när de ska lira boll.

TV-laget är då ute på en turné med sex matcher på sex dagar och den chans som Sunnanå har väl att laget börjar bli tröttkört mot slutet av turnén. Efter Skellefteå och matchen mot Sunnanå återstår bara match i Robertsfors.

Jag har börjat kika på vilka spelare som kommer hit. Det är en hel del välkända namn både från fotbollsvärlden och andra världar. Men det kan jag återkomma till både här och i sskbloggen och på Sunnanås Facebooksida.

Ute i världen handlar det fortfarande om Grekland. I kväll har premiärminister Alexis Tsipras talat till det grekiska folket via tv. Han sa bland annat att han skrivit under något som han inte tror på, men säger också att den överenskommelse som träffats är bättre än den som grekiska folket sade nej till för drygt en vecka sedan. Dessutom lovar han att under de fyra kommande åren genomföra sin politik. Det senare tror jag kommer att bli väldigt svårt: skulderna som ska betalas blir ju inte precis mindre med de 800 miljarder kronor som nu ska lånas upp under de tre kommande åren.

Det som nu händer är att det grekiska parlamentet i morgon måste fatta en lång rad beslut som långivarna har krävt. Eurogruppen följer nog besluten för att se att de är vad som utlovats. På torsdag och fredag ska euroländerna godkänna uppgörelsen och i sex av dessa länder är det parlamentet som ska säga ja – Tyskland, Finland, Estland, Slovakien, Nederländerna och Österrike. På lördag och söndag avgör eurogruppen om förhandlingar ska inledas om ett nytt stödprogram för den europeiska stödfonden, ESM.

Vi får väl se hur det hela slutar. Men för stunden ser det ut att lugna ner sig, även om det förstås blir en nöt att knäcka när Finland och kanske något annat land säger nej. Då utlöses väl den nödparagraf som jag talat om tidigare.

Det är också klart med ett avtal mellan USA och Iran om det senare landets kärnenergiprogram. Men inte heller där är det helt klart. Den amerikanska kongressen har nu 60 dagar på sig att säga sitt, men president Barack Obama förklarade tämligen omgående att han kommer att lägga in sitt veto om kongressen inte godkänner avtalet.

Innan det är klart kan inte sanktionerna mot Iran hävas, men när det sker kommer Iran att kunna sälja olja på den öppna marknaden. Själv är jag minst sagt kluven till avtalet eftersom en bättre ekonomi i Iran också kommer att innebära att landet får ökade resurser att sätta in i de krig som rasar i Irak och inte minst i Syrien. Israel är också mycket kritisk till avtalet och premiärminister Benjamin Netanyahu konstaterade att avtalet kommer att visa sig vara ett historiskt misstag eftersom det kommer att underlätta för Iran att skaffa kärnvapen. Iran har ju tidigare sagt att Israel ska utplånas och länderna är som det heter dödsfiender.

Jag skulle inte bli förvånad om Israel med sin krigsmaskin agerar, som det heter proaktivt, för att förhindra en sådan utveckling.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.