Löfven skapade dramatik

Det blev en smula dramatiskt under förmiddagen när beskedet kom att statsminister Stefan Löfven förts till sjukhus i ambulans. Statsministern hade precis kommit hem från FN-konferensen i Etiopien och regeringsplanet hade landat på Arlanda när Stefan Löfven plötsligt blev illamående. Ingen annan i planet mådde dåligt och ambulans tillkallades som förde honom till Karolinska universitetssjukhuset.

Exakt vad hände där vet vi inte. Han kom förstås till akuten och fick tillbringa en tid i ett annat rum än i väntsalen innan han blev undersökt av en läkare. Vilka prover som togs och/eller vad som orsakade illamåendet har det inte kommit några rapporter om. Så farligt och dramatiskt var det väl inte eftersom Stefan Löfven fick lämna sjukhuset efter några timmar. Utanför sin bostad i Sagerska palatset gjorde han tummen upp och såg glad ut inför de väntande fotograferna. Gissningsvis vilade han sedan under resten av dagen.

När något sådant här händer hajar man förstås till. Om något händer statsministern något så att han inte kan tjänstgöra under en kortare eller längre tid, så är det ju vice statsministern som träder in i hans ställe. Och det är som bekant Åsa Romson. Må jag uttrycka det som så att måtte det inte hända Löfven något.

För min egen del har det inte varit någonting som varit särskilt akut. Dagen har varit väldigt lugn och stilla. Det jag gjort har varit att ta vara på en en lång rad texter som jag skrivit. Det är ju bra om de finns på mer än ett ställe.

Bra och bra förresten. Jag vet inte varför man egentligen sparar sådant som man har skrivit. Med fotografier är det en annan sak. De är som lättare att hantera och sortera och genast när man ser en bild väcks minnen. Bland texter får man leta och leta och det är jättesvårt att hitta exakt det man eventuellt letar efter. Och sedan en dag när man inte längre är med här på jorden så är det nog inte en människa som är intresserad av vad jag skrivit om.

Tidningarna där jag jobbat har förstås på ett eller annat sätt allt kvar – bland annat över 12000 ledare och jag vet inte hur många tusen krönikor (som det heter nuförtiden) samt andra artiklar. Det jag ägnar min energi till nu är att försöka ta hand om det som skrivits efter att jag slutade som lönearbetare.

Något mer än så här blir det inte i dag. Må morgondagen bjuda på en smula mer aktivitet. Annars får den väl bli som i dag för det var egentligen inte någon dålig dag, ska ni veta.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.