Nöjd med bilder

Vilken dag det blev! Nu har vi haft fyra fina dagar – tre dagar runt midsommar och så en dag till och några timmar därefter samt eftermiddagen i dag. Det blir nog bra det här. Kanske blir augusti en toppmånad? Vi får se. Annars får vi väl vänta till nästa sommar och hoppas på värme då.

I går när jag stod på balkongen upptäckte jag två fåglar som satt tätt intill varandra. De var garanterat syskon. De satt där länge och jag gick in och hämtade kameran.

DSC04246

De satt där och väntade förmodligen på morsan eller farsan. Jag är inte människa att veta vem som står för maten i den här familjen.

DSC04249

Fråga mig inte vilken sort det är. Förmodligen vet andra det mycket bättre och då kan ju ni upplysa mig om det. Jag kan nämna att de vuxna fåglarna gärna ryttlar framför träden innan de flyger in för att fånga något.

DSC04250

Ungarna var tydligen hungriga, för de gapade en stund efter det att morsan/farsan stuckit. Eller så bara gapade de av förvåning över att maten försvann eller inte räckte till. Vad vet jag. Dock är jag nöjd över bilderna och över att för en gångs skull få till det.

I dag är det Eid al Fitr för alla muslimer. Det är första dagen efter fastan och då är det fest som väl mest kan liknas vid vår jul. Så en del av dagen gick åt till att önska Happy Eid eller Eid Mubarak till alla vännerna som vi har. Det uppskattar de och blir glada för. Jag kan tänka mig att det är ganska tufft att inte få äta eller dricka – eller för den delen, röka – något från morgonen till aftonen när man samtidigt ska jobba och det är en bra bit över 30 grader varmt under dagarna.

Min dag har varit stillsam med bara det traditionella fredagsstöket i tvättstuga och hemmavid. I morgon blir det jobb, liksom på söndagen. Det gäller att smida, som de säger, när järnet är varmt.

Och mer än så här blev det inte dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nöjd med bilder

  1. Moa skriver:

    Och jag som trodde att du faktiskt tänkte smida! Järn, och sånt. Men det är klart du menade skriverier, inte smiderier …
    FINA BILDER! Använde du zoomobjektiv?

Kommentarsfältet är stängt.