Trafikskådning

En av de saker som jag gjorde när jag var liten, kanske var det i 9-10-årsåldern, var att sitta på trottoarkanten vid rondellen där vägen till Norrköping och Oskarsvägen i Örebro möttes. Där satt brorsan och jag och några andra kompisar och skrev ner registreringsnumret på alla bilar som passerade. Det tyckte vi var kul och under många, många år därefter kunde jag som ett rinnande vatten alla länsbokstäver. Numren började med exempelvis ett T (Örebro län) och sedan ett nummer. Nu är det bara en del av länsbokstäverna som sitter kvar i minnet.

De flesta bilarna hade förstås T på sina skyltar, men om man satt där tillräckligt länge så kom förr eller senare någon bil med en på den tiden ovanlig skylt som BD för Norrbotten och AC för Västerbotten. Det var ju på den tiden långt ner till Örebro när varken vägarna eller bilarna lockade till långkörningar. Gissningsvis gick det bättre att åka tåg då – också från Skellefteå – vilket många valde. Att äga en bil så där i slutet av 1950-talet var verkligen inte heller var mans privilegium.

Jag vet inte om det är från den tiden som jag faktiskt än i dag har stort nöje av att titta på trafiken. I dag satt jag i väl över en timme nere vid Hotell Aurum och tittade på bilarna som for förbi på E4. Det är fantastiskt egentligen att se hur väldigt många husbilar och bilar med husvagnar som är ute i semestertrafiken. När jag själv är ute och kör ser man framför allt de som man möter, men upplever sällan att trafiken är densamma åt det håll som man själv kör.

Sitter man bredvid vägen ser man trafiken på ett annat och tydligare sätt. Det är också kul att se hur de gamla bilarna plockas fram och körs så här under sommaren. Volvo PV, gamla VW – bland annat en VW-buss – Volvo Amazon och en Opel Kapitän var några exempel på bilar från anno dazumal som passerade förbi. Verkligen roligt att det finns entusiaster som vill vårda de gamla klenoderna och som håller dem i körbart skick.

Bortsett från denna givande stund har flera andra givits under dagen och som jag inte behöver orda särskilt mycket om – träning på morgonkulan på Friskvårdskompaniet (det är glest med folk där dessa veckor i juli att det är en fröjd att vara där eftersom man inte behöver vänta vid någon ”maskin”), jobb hela förmiddagen, lite strul med sändningen av texten och så en fantastiskt skön massage framåt aftonen.

Vad mer behöver sägas en dag som i dag?

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.