Sommarvarningar

Det är en del varningar som cirkulerar så här i semestertider. Till en del är det naturligtvis berättigade pekfingrar, men till en annan del beror nog varningarna på att det inte finns så mycket annat att skriva om när samhället och politiken tar semester. Bara i dag ser jag att det varnas för vägpirater sedan en kvinna som stoppats tvingades att köra till en bankomat och ta ut pengar. En man hade hoppat in i bilen och hela tiden förföljdes hon av en annan bil med två män i. När de tagit pengarna som hon tvingades ta ut stack de iväg.

Så nu är polisens tips och råd att aldrig stanna för någon som står och vinkar vid vägkanten eller som försöker stoppa bilen genom att ställa sig på vägen. Även om alla naturligtvis inte är vägpirater utan faktiskt behöver hjälp så ska man inte stanna för att vara på den säkra sidan.

Ett minne dyker upp från länge sedan. Brorsan hade körkort men inte jag. Vi hade varit i Kosta om jag minns rätt och var ute på stora vägen mot Kalmar. Då tog brorsan en paus, om det var för att pinka eller röka har jag i dag inte någon aning om. I alla fall så tyckte jag att det var en god idé att vara glad och försöka göra andra glada genom att vinka till de förbipasserande bilisterna.

Det gick bra och många vinkade tillbaka till dess en bil tvärnitade så det skrek i asfalten. Bilisten slängde in backen och kom snabbt in på vår parkeringsficka.

”Vad i helvete har du gjort?” frågade brorsan och jag muttrade väl något om att jag bara vinkat. I alla fall drog brorsan till med en lögn om att vi fått soppatorsk, varvid karl´n baxade in sin bil intill våran (egentligen farsans) och ur bagageluckan fiskade fram en gummislang.

Det var en handlingskraftig man som stannat, må jag säga. För han stoppade ner gummislangen i sin bensintank och så sög han upp bensin till den kom i munnen på honom och då stoppade han ner slangen i vår tank. Han spottade och fräste och lät några liter rinna ner i vår bil. Brorsan kände sig tvungen att ge honom några spänn för besväret och så drog vår räddare iväg igen.

Gissa om jag fick skäll av brorsan och det var faktiskt inte helt utan grund. Och jag lärde mig min läxa. Nu vinkar jag inte om jag står still, men däremot kan jag glatt vinka till andra och kanske till och med signalera med ljuset. Särskilt om jag möter någon i en Mazda. Vi måste ju hålla ihop, vi som är så kloka…

En annan varning som gått ut i dag är att man inte ska hyra ut lägenheten hur som helst till turister. Det finns tydligen cirka 10 000 personer, varav 6 000 i Stockholm, som är beredda att göra det enligt en världsomspännande marknadsplats, Airbnb. Att varningen utgått beror på att man faktiskt, både som hyresgäst och bostadsrättsinnehavare, måste ha tillstånd att göra det. Formellt kan man man bli av borätten, om än det inte blir så i praktiken. Men problem kan det skapa. Och problem vill man inte ha.

Sedan har vi alla de traditionella varningarna – mot orm- och fästingbett, mot för intensivt solande och mot hastigt uppkomna sommarserveringar där det kan slarvas med matlagningen. Och varningar mot så mycket mer.

För min egen del gäller det väl bara att göra som man brukar. Det har ju gått bra hittills. Så då går det nog bra i morgon också.

I kväll var jag ner till Norrvalla och kollade Sunnanås träningsmatch mot Morön. Sunnanå vann precis enligt ritningarna, det skiljer ju några divisioner mellan lagen. 8-0 blev det och det var roligt att se. Jag har en mycket bestämd känsla av att Sunnanå kommer att göra en bättre höstsäsong än vårsäsongen visade sig vara. Och den känslan har jag haft långt innan jag såg kvällens match som knappast kan kallas en ordentlig värdemätare på lagets form.

I morgon blir det jobb av både det ena och andra slaget. Mest faktiskt av det andra, ideella, slaget.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.