Igelkotteglädje

Jobb på förmiddagen och så ärenden på stan och lite ideellt arbete på eftermiddagen och kvällen. Så har dagen varit och det är jag väldigt nöjd med. När vädret var lite bättre på förmiddagen såg jag från balkongen plötsligt fyra mindre igelkottar på en grannes gräsmatta.

SONY DSC

Fyra mindre igelkottar som var ute för sig själva och letade käk.

Det var kul att se. Tidigare har jag sett igelkottar men bara en och en åt gången och då vuxna att döma av storleken. Om det är samma igelkott som jag sett har jag förstås inte en aning om. Men jag blev väldigt glad över att se de fyra halvvuxna ungarna som uppenbarligen var ute på egen hand och enligt nyvunnen förmåga försökte hitta något att äta.

SONY DSC

De höll sig hela tiden ganska nära varandra.

Jag tycker om igelkottar. Varför vet jag inte. Kanske för att de har en sådan förmåga att klara även de bistraste vintrar. De bara gräver ner sig i någon lövhög – eller var de nu tar vägen – och så drar de ner pulsen till nästan ingenting och ligger där till dess att det blir varmt igen. Tänk om man kunde göra så.

Ändå är det inte något djur som jag kan tänka mig efterlikna. Eller vilja vara.  Tänk att gå omkring dag som natt och bara ha taggarna utåt…

När jag ändå skriver om igelkottar så noterar jag en text i DN som är intressant i sammanhanget. Nämligen hur illa många beter sig mot dessa små djur. Det är Kottecentralen i Lilla Edet som larmar om det djurplågeri som igelkottarna utsätts för. Jag håller helt med Monica Jonasson som är ansvarig för verksamheten på Kottecentralen. Djuren ska självklart värnas.

I övrigt tycker jag inte just nu att det finns något intressant att skriva om, varför jag slutar här.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.