Skönt sällskap

En bra dag går mot sitt slut. Egentligen har jag inte mycket att skriva om. Men några rader kan det bli över att korsordet i Dagens Nyheter kändes lätt i dag. Däremot har jag fortfarande rutor kvar i tidningens fredagskorsord. Sedan har jag förberett jobb med ganska mycket inläsning som jag ska göra i morgon.

Kvällen har varit trevlig hos vännerna Jan och Ann-Sofie. Väl lagad röding var huvudrätten och så goda timmar med samtal och skratt innan vi tog City taxi hem. Nu är vi hemma förstås och smälter både samvaro och den kulinariska trakteringen.

Vi är konsumenter av nötter. Det finns så många goda sorter och det sägs att de är nyttiga. Säkert är det så. Men det har blivit dyrare; det har man känt av. Nu läser jag i tidningen att det är en frostnatt i Turkiet förra året och den fyra år långa torkan i Kalifornien som är stora anledningar till det ökade priset.

Under de senaste 18 månaderna har priset på olika nötsorter och mandlar ökat med mellan 100 och 250 procent, säger man på Axfood. Allra mest har priset på hasselnötter stigit – med hela 267 procent – sedan första januari förra året. Det har att göra med frostnatten förra året som förstörde skörden. Att svenska kronan förlorat i värde mot den amerikanska dollarn är en annan förklaring till högre pris och minskad konsumtion.

Men trots detta kommer vi nog att fortsätta handla nötter. De är ju goda och nyttiga.

Vad som i övrigt har hänt i världen, i Sverige eller lokalt är jag inte uppdaterad på, varför det är bäst att sluta skriva. Jag vann, som vanligt, ingenting på Lotto den här veckan i alla fall.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.