Tidningarnas framtid – igen

I stort sett har det varit en innedag i dag – också. Det som gällde var jobb hela förmiddagen och under eftermiddagen har det blivit lite annat stök med än det ena, än det andra. En hel del läsning på olika tidningssajter och så förstås läsning av pappersupplagan av Dagens Nyheter.

En sak som jag fick ögonen på var en insändare som är skriven av Per Hultengård, chefsjurist på Tidningsutgivarna. Jo, jag hade en del kontakt med honom under min aktiva tid. Han ger till känna vad Tidningsutgivarna förmodligen förmodas stå bakom och det som insändaren handlade om att det presenterats ett förslag i en utredning som går ut på att det ska vara skriftliga avtal som gäller vid telefonförsäljning.

Det gillar inte Tidningsutgivarna, som anser att en sådan ordning skulle krångla till och försvåra och minska tidningarnas försäljningar av prenumerationer. Det är intressant det som Per Hultengård säger. Här följer ett ett stycke i insändaren.

”Dagstidningarna fyller en mycket viktig funktion i den lokala demokratin och tidningsprenumeranterna utgör ett fundament i tidningarnas ekonomi. För dagstidningarna skulle ett försäljningsbortfall på 30 procent innebära färre prenumerationer och med det ett betydande intäktsbortfall. Det skulle slå särskilt hårt i nuläget då dagspressen står inför tuffa ekonomiska utmaningar och ge ännu ett uttryck för en mediepolitik som inte hänger ihop.”

Jag håller förstås med honom i det han uttrycker. Men jag har ändå synpunkter, som jag känner att jag vill förmedla. Det finns ju tidningskoncerner, Mitt-Media är väl den koncern som vill gå i spetsen för utvecklingen, som uttalat säger att de vill bli av med pappersupplagorna. Så för Mitt-Media måste väl utredningsförslaget vara rena drömmen eftersom en ordning med skriftliga avtal vid telefonförsäljning skulle skynda på processen mot det mål som koncernledningen har satt upp.

Jag tycker förstås att tidningarna är väldigt viktiga. Med en tidning i handen är det lättare, tycker jag, att ta till sig längre artiklar och lite mer faktaspäckade reportage än att sitta vid datorn, läsplattan eller telefonen. Tyvärr har det blivit så att tidningarnas spariver har slagit hårt mot den journalistik som erbjuds läsarna. Varför betala ett par, tre tusen spänn för en tidning som enligt många inte innehåller kvalificerad läsning och nyheter som läsarna egentligen vill ha, även om de inte alltid är medvetna om det.

Det är få tidningar som ägnar fortsatt tid och kraft att noga bevaka sina kommuner. Hur många journalister går dagligen till kommunen för att se vilka handlingar, skrivelser och annat som kommit in? Hur granskas kommunalrådens e-post-hantering? Då och då kan de allt journalistfattigare tidningarna kosta på sig något granskande reportage i tre eller fyra delar, men för mig känns det mest som ströinsatser för att kunna motivera argumentet att man har en granskande funktion som är viktig för demokratin.

Mediehusens fokusering på snabba och korta nyheter, snart är väl dessa nyheter dessutom inte producerade av journalister utan av automater, medverkar aktivt till att kommunikationen förkortas och förenklas. Det ska vara information och påverkan via twitter eller lika kortfattade stycken på andra tekniska sociala plattformar.

Det är i sanning inte märkligt att populistpartier med sina enkla lösningar får gehör hos allt fler. Visst finns det röster som talar emot dessa, men på de plattformar som erbjuds och där ”debatten” förs ges inte plats för analyser och granskning.

Och så drar jag mig till minnes apropå det här med tidningarnas minskande pappersupplagor. När Anders Westermark kom till Norran som vd dröjde det inte länge förrän han började predika papperstidningens snara död. Ändå investerades en stor del av tidningens samlade medel, det handlade om 70-80 miljoner om jag minns rätt, i ett nytt tryckeri (för den döende produkten). Men det berodde väl på att Westermark skulle kunna göra sig en vinst på några miljoner kronor när han sålde fastigheten där gamla ÖB höll till – och som hans bolag hade köpt – till Norran för tio miljoner kronor.

Olycklig är utvecklingen i alla fall och jag tycker det är oerhört trist. Dessutom är utvecklingen – eller ska man säga avvecklingen – av demokratin rent av farlig.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.