VM-guld och järnvägar

Träning på morgonen och jobb i stort sett hela dagen – ja, så har min dag varit. Och jag har gillat det skarpt. I morgon ser det ut att vara lite lugnare och då kanske jag tar en promenad in till stan. Måhända söker jag mig ner till älven för att se det höga flödet. SMHI har ju gått ut med en klass 1-varning över höga flöden i bland annat Skellefteälvens nedre del. Maximalt högt flöde var kanske redan i dag, men kan också komma i morgon. Kanske blir det något att titta på.

Jag ska väl också se till att försöka få hjälp med en ny programvara som hamnat i datorn vid en sådan där automatisk uppdatering som jag inte har bett om. Det får de i butiken fixa. De ska ju kunna allt, tycker jag.

Ett glädjeämne i dag har varit Sarah Sjöströms VM-guld på 100 meter fjäril i Ryssland. Och så satte hon nytt världsrekord – igen. Hon gjorde ju det också i går i semifinalen och hennes överlägsenhet visade sig i att danskan Jeanette Ottesen, som kom tvåa, redan innan finalen konstaterade att hon simmade för att försöka erövra andraplatsen.

Sjöström strålar av självförtroende och glädje och optimism. Hennes framgångar är henne väl värda.

Värt att orda om är verkligen SVT Nyheters avslöjande i går att 120 milj räls – bland annat den mellan Bastuträsk och Boden – är gammal och tillverkad på fel sätt. I och med att det är fel i tillverkningen så spricker rälsen i längsgående riktning när påfrestningarna blir för stora och rälsen tillräckligt gammal. Det kan orsaka och har orsakat olyckor.

På Trafikverket säger man att rälsen fixas till och byts ut där sprickor upptäcks och att det i övrigt inte är farligt. Jag tror inte riktigt på det. Och som det sades i nyhetsinslaget i går så lagas bara de delar som har ”farliga” sprickor. När det är gjort kan sprickan spricka upp, om uttrycket tillåts, 20-30 meter längre bort. Då är faran där igen och nya reparationer krävs.

På sträckan Bastuträsk -Boden är det inte aktuellt att byta någon räls. Det finns inte pengar till det. Och detta trots att rälsen är så klen och sliten och ömtålig att inte bara godstågen, utan nu också persontågen, får köra maximalt i 70 km/tim. För två år sedan skedde, om jag minns rätt, två urspårningar. I alla fall en, som det nu refereras till. Bara den olyckan orsakade skador för 20 miljoner kronor. Men då är det oräknat de extra kostnader som SSAB och andra företag fick för att transportera sina varor och sitt gods på annat sätt under de dagar som järnvägen inte kunde användas.

Den utomordentligt dåliga järnvägen från Norrbotten och neråt landet kostar företagen stora pengar som borde kunna användas bättre för att vidareutveckla företagen eller produkterna. Och nu såg jag i DN ett stort reportage om Botniabanan och den framtida förlängningen Norrbotniabanan. Det var intressant läsning, men jag kunde inte frigöra mig från känslan att DN genom den här artikeln försöker påvisa hur ekonomiskt dumt det är att bygga ny järnväg i norra Sverige. Jag skulle inte bli förvånad om artikeln så småningom följs upp av en ledare.

Norrbotniabanans företrädare måste intensifiera sina ansträngningar att påverka både de nationella medierna och de politiska beslutsfattarna om att bansträckningen framför allt behövs för godstransporter. Att persontrafiken kan få ett lyft är liksom en bonus som följer med den här viktiga infrastruktursatsningen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.