Raset från bron

En dag utan stress eller en del måsten känns skönt även för en åldersmogen man som uppbär pension. Så det blev en promenad i skjortärmarna ner på stan där jag uträttade en del små ärenden som samlat sig. Sedan gick jag hem igen för att informera mig om vad som händer lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Det kändes också gott. Det gäller ju att försöka hänga med även om jag inte alls gör det med samma intensitet och kontinuitet som när jag var yrkesverksam.

Ett möte nu på kvällningen som hade att göra med Sunnanå var som trevligt och en smula givande. Det är hög intensitet i föreningen nu – som alltid framför allt hos ett fåtal – inför matchen mot TV-laget på fredag. Jag är bara en av många som hopppas att det kommer väldigt många till det här arrangemanget som har potential att bli något utöver det vanliga både när det gäller fotbollsupplevelse och aktiviteter och trevligheter.

Enligt weatherpal.se ser det också ut att bli alldeles strålande väder med klar himmel och kanske mer än 20 grader varmt på kvällen. Så det behövs nog inte särskilt många eller tunga ytterkläder för att uppleva det som vi i Sunnanå hoppas blir en liten folkfest. Tänk sedan om alla – eller väldigt många – också kommer till Sunnanås hemmamatch mot Sirius på söndag. Det vore kanonbra! Sunnanå ligger ju precis efter Sirius i tabellen och nog har Sunnanå en rejäl chans att knipa tre poäng.

Eftersom en del av min bakgrund utspelade sig under tio år i Sundsvall har jag ett levande intresse för den stan. Inte minst eftersom dottern bor och verkar där fortfarande. I dag hände något besynnerligt där.

Ett dekorativt betongsjok, en så kallad kontrefor, lossnade plötsligt och utan synbar anledning och ramlade ner. En del av detta 40-tonsstycke hamnade på en bil som parkerats där av en person som jobbade med fjärrvärmedragningen som går i bron. Som tur var hade han han hunnit gå ifrån bilen som till hälften blev totalt mosad.

Dottern jobbar ju i närheten och när hon gick hem tog hon den här bilden som väl visar vad som hände.

mms_img16081272121Bilen ser förvisso hel ut på baksidan, men av framsidan finns ingenting kvar. Och det hade gått väldigt illa för den som kom med bilen om han suttit kvar i bilen. Foto: Moa Theander 

Stillsamt kan man fråga sig hur det hela kunde hända. Är det flera av dessa kontreforer som håller på att lossna? Sundsvallsborna frågar sig också om bygget av bron kanske inte gick lite väl snabbt. Bron blev ju faktiskt klar ett år innan den skulle vara klar och kanske, kanske finns en del av förklaringen i att alla jobb kanske inte gjordes så noga som de skulle ha kunnat göras. Men det får väl undersökningar visa.

Och mer än så blir det inte nu, eftersom jag fick annat att göra…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.