Fotboll, fotboll och flyg

En stunds träning på Friskvårdskompaniet och jobb – mer än så behövdes inte för att hela förmiddagen och en bit av eftermiddagen skulle passera. Men det var precis som jag ville ha det. Jag har också varit ner till Grafit, som tydligen heter m-store nu, och fått ordning på det där programmet som spökat för mig. Ja, egentligen fungerar programmet alldeles utmärkt. Men inte för mig så den vänliga tjejen i butiken tryckte på några knappar och så fick jag tillbaka det program som jag är van vid och kan hantera. Och som jag tycker är bättre för mig.

Det ramlar ju in sådana där uppdateringar i datorn bäst det är. Den som nu farit in i maskinen skickades iväg för att det då skulle vara samma programvara i iPhone, iPad och Masen. Men jag har vare sig en Appletelefon eller -platta, så för mig var nyheten i datorn inte alls bra.

På eftermiddagen hann jag med en sväng till Sörvalla där Sunnanå för andra året arrangerar Tikitaka Academy för tjejer som är i åldern 9-16 år. Det var full fart på idrottsplatsen och det var jättekul att se. Full fart hoppas jag också att det blir på fredag eftermiddag och kväll när Sunnanå arrangerar en match mot TV-laget. Fint väder ska det bli och därtill matservering, öltält (sådant brukar ju dra), hoppborgar, speedshooting och underhållning av såväl trubadur som Skellefteå Stingrays Cheer – det senare ett av landets bästa cheerleading-lag. Och så fotbollen förstås med kändisar från olika områden. Fotbollens inte minst.

I morgon börjar det verkliga jobbet för Sunnanå som jag ska göra. Det ska bli kul om än lite snärjigt att hinna med. Massor av grejer är inbokade från i morgon fram till 21 augusti i dagsläget. Men fortfarande ska det bokas mer eftersom allt ska vara klart under den här månaden.

Precis nu stod det klart att Malmö FF slog ut Salzburg ur kvalet till Champions League. Förlust borta med 0-2 och vinst hemma, just nu, med 3-0. Snyggt jobbat av MFF.

Jättespännande är den patentansökan som Airbus har lämnat in och som handlar om en ny concorde – ni vet planet som klarade sträckan New York – London på tre och en halv timme. Planen togs ur bruk 2003, mycket till följd av en olycka i Paris några år dessförinnan när alla i planet omkom. Den nya modellen kommer bara att ta 20 passagerare, den är tänkt att lyfta vertikalt och sedan dra iväg på 30 000 meters höjd i mach 4,5. Det innebär att det bara skulle ta en timme att åka mellan London och New York. Det låter verkligen häftigt och blir säkerligen extremt dyrt för de som ska åka med. För att inte tala om hur mycket det kommer att kosta att ta fram ett sådant plan.

En sak är helt klar – jag kommer aldrig att få möjlighet att hänga med på en tur. Och lika bra är väl det. Det är lika roligt att flyga iväg med nästan vilket plan som helst till och från vilka destinationer som helst.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.