Jobb, fotboll och värnplikt

Dagen har faktiskt varit fylld av jobb, vilket var kul. Det är alltid lika kul och stimulerande. Fast det blev lite stressigt framåt eftermiddagen eftersom jag skulle ner till Sunnanås träningsplaner som kallas för Nyckelpigan. Där skulle jag möta inte mindre än tre lag. Två har jag mött tidigare och lärt känna en smula. Så nu återstår bara 14 varav tider inte är inbokade för fyra. Det är lite knepigt att försöka fixa till det eftersom många lag tränar vid samma tider, så det blir lite pusslande för att få ihop det. Men vad gör det? Huvudsaken är att slutresultatet blir som förväntat – det vill säga bra. Nu på kvällen fick jag en välbehövlig massage som gör att jag nästan känner mig som en ny människa. Åtminstone på de delar som fick sig en ordentlig knådning.

Jag ser i tidningen att försvarsminister Peter Hultqvist (S) uttalat sig en smula om den utredning som regeringen tillsätter snart. Den ska utreda hur en allmän, men frivillig, värnplikt ska kunna införas som gäller lika för både män och kvinnor. Modeller som eftersträvas är i linje med de som finns i Danmark och Norge där det både finns yrkesmilitärer – eller snarare yrkessoldater – och värnpliktiga. Vi får väl se vad direktiven blir i höst.

Det är jättebra att värnplikten ska omfatta både tjejer och killar. Jag tycker också att utredningen ska kika på det som jag har yrat om i säkert mer än 20 år – en social värnplikt för unga. Tanken är att de som efter skolan inte får jobb eller som studerar vidare ska få göra sin värnplikt i skolor, förskolor, sjukvård, äldreomsorg. Inom dessa områden finns det allt händer som saknas och en sådan värnplikt kan också ha det goda med sig att en och annan kan stimuleras till att utbilda sig inom dessa områden. Vid närmare eftertanke vore det inte så tokigt om också nya svenskar får en chans att göra denna ”värnplikt”. Det skulle underlätta integrationen inbillar jag mig. Och som sagt – den sociala sektorn behöver många händer. Det är ju så mycket som blir ogjort.

Nej, nu får det vara bra för i dag. Det finns fortfarande en del att göra. Inte minst som förberedelse till morgondagen och de många timmar som väntar under arrangemanget vars huvudattraktion är matchen mellan TV-laget och Sunnanå United – ett hopsatt och mixat lag med lokala kändisar.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.