TV-laget drog storpublik

Det blev i sanning en intensiv dag. Tvätt och fredagskorsord efter att ha tränat en stund på Friskvårdskompaniet. Sedan blev det jobb och lite stress för att hinna med ett ärende. Knappt var det gjort förrän det var dags att bege sig ner till Sörvalla där förberedelserna för matchen Sunnanå United och TV-laget pågick för fullt.

Vädret var ju kalasbra med sol och värme. Det var säkerligen en positiv faktor som bidrog till att publiken strömmade till. Drygt 1 100 personer bänkade sig på läktarna eller stod runt planen eller vid borden där Scandic serverade mat och öl. Stämningen var på topp och många hade kommit i god tid för att låta barnen leka i hoppborgen, för att spela krocket eller ägna sig åt speedshooting.

Det var ett synnerligen trevligt arrangemang, säger jag som är en liten, liten part i målet. Men alla jag såg tycktes i alla fall trivas och må gott. Stämningen var god.

Det var den på planen också. I och för sig hade jag nog förväntat mig lite mer show och spektakel eftersom matchen som sådan inte betydde någonting. Men alla på planen, det byttes friskt och regelbundet eftersom få av spelarna längre har någon kondition för att ens spela 2 x 35 minuter. För TV-laget var det dessutom femte matchen på fem dagar, så det var inte att undra på att det tog ett tag för dem att komma igång.

Efter första halvlek ledde Sunnanå United med 2–1, där TV-lagets mål gjordes på straff. Ytterligare en straff i början av andra halvlek innebar kvittering, men sedan gjordes ytterligare två mål. Det sista som betydde 2–4 var elegant. Jesper Blomqvist som under flera år spelade i Manchester United fick in bollen från ingen vinkel alls.

DSC05220

 

Han har fortfarande gott driv i steget den gode Jesper Blomqvist. Foto: Ola Theander

Han berättade för mig att han i nästa vecka åker med just Manchester United till Kina. Laget har ju bestått av en lång rad kända fotbollsspelare som nu har pensionerat sig från aktivt spel. Det laget far nu österut för att spela mot kinesiska lag i all vänskaplighet.

Apropå vänskaplighet, så visade det sig snabbt att alla som fanns på planen var utrustade med så kallade vinnarskallar. Det var hårda tag och båda lagen tycktes vara besjälade av att vinna. Det var en trevlig match med många chanser. Och – som sagt – ett härligt arrangemang.

På söndag blir det mer fotboll när Sunnanå hemma på Norrvalla möter Sirius. Så då blir det ytterligare timmar med god fotboll och jag hoppas innerligt att Sunnanå – stärkt av det senaste hemmamötet som gav en seger – gör allt för att knipa tre poäng. Det skulle också vara ofantligt skojigt om publiken blir större.

Vad som har hänt ute i världen har jag inte en aning om. Jag har helt enkelt inte haft tid att kolla in nyhetsflödet. Det får jag göra i morgon.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.