Farliga järnvägssträckor

Jobb och fotboll – det är vad dagen har handlat om.Ett möte med Sunnanå stod också på programmet men det ställdes in. Och det var ju tur på ett sätt eftersom vi fick besök av ett par unga vänner från Luleå som var på väg hem. Trevligt att sitta och prata i lugn och ro med dem.

Jobbet är inte mycket att säga något om, annat än att jag tycker det är hur kul som helst. Att jobba och skriva har ju varit både mitt intresse och hela mitt yrkesliv och det är bara så roligt att få kunna göra det. Jag njuter av det och hoppas naturligtvis att det ska finnas en efterfrågan även fortsättningsvis på de tjänster jag kan bidra med.

Fotboll blir det mycket av nu. I dag tog Sunnanå emot Sirius från Uppsala. Matchstarten fick flyttas fram en timme eftersom flyget som Sirius skulle ha åkt med ställdes in. Men laget kom hit och vann i slutändan med 1–3. Det är aldrig roligt när det blir förluster, men å andra sidan är det få lag som vinner jämnt och ständigt.

DSC05363

Här är en bild på Michell Wörner som gjorde Sunnanås tröstmål. Det var hennes femte mål för säsongen och hon hade även flera chanser men då stod målvakten i Sirius i vägen.

Men när vi ändå är inne på sport så tycker jag att det var väldigt roligt att Jennie Johansson tog guld i sim–VM på 50 meters bröstsim. Det hade ingen förväntat sig och uppenbarligen inte heller hon själv. Över huvud taget blev det bra VM för de svenska simmarna som dessutom i dag tog ytterligare två medaljer – ett silver i lagkappen och ett brons genom Sarah Sjöström på 50 meter fritt.

Nu kommer förstås simmarna att skrivas upp alldeles väldigt inför OS nästa år i Brasilien. Men det är långt dit och det återstår att se hur mycket mer simmarna kan utveckla sina kapaciteter. För alla andra kommer naturligtvis också att göra det. Konkurrensen är så hård och när det handlar om hundradels sekunder mellan de tävlande så är det – minst sagt – väldigt små marginaler som avgör om deltagandet ska bli succé eller inte.

Vad mera i dag? Jo, jag såg i SVT:s Aktuellt ett inslag om att järnvägsrälsen vilar på murkna slipers på en del av de mest trafikerade järnvägssträckor. Rälsen ligger helt enkelt inte fast! Och Trafikverket har vetat om det här i minst sju år utan att några byten av slipers har skett. Detta på grund av penningbrist.

Stillsamt, men ändå upprört, frågar jag mig vad som kan prioriteras högre än att fixa till en säker järnväg där trafiken är som tätast. I och för sig kör väl inte tågen som fortast just där dessa slipers ligger, men även en olycka i lägre hastigheter kan ju orsaka mycket skador.

Att underhållet av järnvägen länge har varit underdimensionerat tror jag har stått klart för väldigt många. Men att det är så illa som har kommit fram under den senaste tiden med helt murkna slipers och räls som spricker på längden, det hade nog få en aning om. Det är bra att dessa uppgifter kommer fram. Det bara måste leda till att Trafikverket gör något åt situationen – om än det skulle få till konsekvens att nya satsningar läggs på is till dess att de järnvägssträckor vi har är så säkra de kan och ska vara.

Nu börjar det bli lite sent och jag ska jobba en eller två timmar till. För att underlätta den dagen i morgon, som är fylld av engagemang av olika slag.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.