Vansinnesdåd

Vansinnesdåd – det är inte ofta nu för tiden som det ordet används trots allt märkliga och våldsamma händelser som inträffar. Men dagens dåd på Ikea i Västerås kan nog med rätta kallas för ett vansinnesdåd.

Nu är inte mycket känt, ska det sägas. Men om det som sägs är sant, att de två personer som höggs ned och dödades med kniv inte har någon som helst koppling till de två män som nu misstänks för mord, så är det sannerligen märkligt.

Två knivmord inne på ett Ikeavaruhus mitt på dagen där offren tydligen är slumpmässigt utvalda är tack och lov en sällsynt händelse i vårt land. Märkligt är också att den man som polisen starkast misstänker för mordet är den som är svårt skadad och som fördes till sjukhus. Ytterligare en man greps utanför Ikea men han är ”bara” skäligen misstänkt för mord. Man kan ju fundera på vad som egentligen hände om den trolige gärningsmannen är svårt skadad. Högg han sig själv i ett försök att begå självmord? Och vad gjorde då den andre mannen där, som tydligen känner gärningsmannen?

Ja, allt det där får väl polisen försöka reda ut.

Det är sent och jag ska kort meddela för dem som möjligtvis kan finna något nöje i att veta det, att jag har jobbat hela förmiddagen och en bit in på eftermiddagen. Jag har plockat med bilder och valt ut de bästa från plåtningarna av tre lag i Sunnanå och så har jag varit på Sörvalla och Nyckelpigan för att plåta ytterligare två lag. De bilderna har jag hanterat i kväll. Och nu är det bara elva lag kvar att beta av – de sista förevigar jag först i slutet av månaden.

I morgon kommer dottern upp på en visit. Hon har en veckas semester och väljer då att åka till oss för ett par dagar, vilket vi uppskattar mycket. Senare i veckan åker dottern och jag neråt Sundsvall igen och på fredag inträffar den dagen som jag länge har sett fram emot – nämligen när vi som gick i samma klass i gymnasiet ska träffas igen. Mina klasskamrater tog ju studenten för 50 år sedan. Jag fick gå om och hamnade ett år efter dem, men jag får ändå vara med på festen vilket jag uppskattar väldigt, väldigt mycket.

Vi var ju bara tio i klassen och nu ska vi alla tio träffas igen. Om de inte har något emot det så blir det säkert en bild som jag kommer att lägga ut här på bloggen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.