Offren från Skellefteå-by

I dag kom dottern hit på en kort visit. Det är jättekul. Jag satt och väntade på henne i bilen nere vid busstationen (det regnade ju lite). Och innan bussen skulle ha kommit in till stationen kom dottern gående! Jag trodde att hon skulle komma med linje 100 – eller vad den heter – men hon kom med den buss som ansluter till Botniabanan. Det var buss 12 som släpper av passagerarna på en annan plats. Hur skulle jag kunna veta det?

Nåväl, det bar sig inte bättre än att vi drog iväg till Sörvalla på en gång. Bara tio minuter efter det att bussen skulle komma så hade jag bokat tid med ett lag i Sunnanå som skulle fotograferas. Det regnade, men det gjorde nu ingenting eftersom tjejerna i det här laget var så påhittiga och kom med den bildidén efter den andra. Många bilder blev tagna, vill jag lova och under kvällen har dottern och jag gått igenom dem för att välja ut de bästa. Vi får se vilka bilder som väljs ut i slutändan.

Vansinnesdådet i Västerås i går när två personer mördades på Ikea fick en dyster fortsättning i dag när polisen gav beskedet att de två offren var från en by utanför Skellefteå. Självklart är det tragiskt att två människor mister sina liv på det här sättet oavsett varifrån de kommer. Men det känns närmare på något sätt och helt säkert är det många i Skellefteå och i bygden som känner sorg och vemod över att de två blev offer för i det här dådet.

Det kommer naturligtvis att bli mycket diskussion om orsaken till dådet. Det vet vi ingenting om än. Vad polisen gick ut med var att de två som gripits båda bodde på en asylförläggning i Arboga. Hetsen mot flyktingar och landsmän till de här männen kommer att bli stor eftersom det finns sådana stämningar i landet. Jag följer inte med vad som händer på olika sociala plattformar, men jag kan tänka mig att det är många, många kommentarer som tar dådet i Västerås som utgångspunkt för att Sverige måste minska antalet asylsökande och för att inte bevilja så många personer uppehållstillstånd.

Nu är det ju så att det finns galningar och psykiskt störda personer överallt i alla länder, som kan hitta på förfärliga saker och även gör det. I USA läser vi och hör ofta talas om före detta soldater från Irak- och Afghanistankrigen som det plötsligt knäpper till för och som börjar skjuta vilt omkring sig.

I det här fallet vet vi inte vad de misstänkta gärningsmännen varit med om. Har de drabbats av PTS (Posttraumatisk stress) från något krig eller andra enormt påfrestande situationer, så kan det vara en underliggande faktor. Något kan ha hänt eller någon kan ovetande ha agerat så att vansinnet utlösts. Kanske får vi veta så småningom. Dådet som sådant kan emellertid aldrig under några omständigheter försvaras. Enigheten är garanterat total över att vi inte vill vara med om något sådant i fortsättningen.

Sedan är det som en professor sa vid en intervju i SVT Aktuellt. Dåd av det här slaget är oerhört ovanliga i Sverige. Det är många, många fler som mördas av anhöriga eller nära bekanta. Risken för att det som hände i Västerås ska hända igen är väldigt liten. I det här sammanhanget finns det också anledning att påpeka att antalet mord i Sverige faktiskt har minskat under de senaste åren.

Och när detta är sagt må jag också tala om att jag har jobbat i dag. Jobb blir det också i morgon, men jag hoppas att jag ändå får tid att umgås med dottern. Hon är så härlig att ha att göra med.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.