Prestige i Assangefallet

Det har varit mycket jobb i augusti, vilket jag tycker är hur roligt som helst. Inte minst har engagemanget i Sunnaå accelererat. I dag har jag också jobbat och så var dottern och jag ner till Sörvalla för att hälsa på ytterligare ett lag. Det är så roligt att träffa alla, även om det tar en del tid. Nu är det – jag har räknat flera gånger – bara tio lag kvar att besöka. Nio av dem hälsar jag på nästa vecka.

De kommande fyra dagarna kommer att kännas lite som semester. I morgon sticker dottern och jag söderut till Sundsvall innan jag på fredagen fortsätter till Lindesberg och klassåterträffen. Sedan blir det returresa i två etapper på lördag och söndag. Det ska bli skönt att sitta och köra bil, eftersom jag alltid har gillat att vara ute på vägarna. Det är ren och skär avkoppling för mig.

Dottern och jag hann med en kort sväng på stan. Faktiskt i två omgångar. Där träffade jag på två gamla arbetskamrater på Norran och det var hur trevligt som helst att prata med dem. Jag mötte även ett par andra som jag gärna ordade med och det var lika trevligt det.

I medierna ser jag att Wikileaksgrundaren Julian Assange i morgon ”frias” för en del av de brott som han anklagas för. I morgon preskriberas två av misstankarna mot honom och på tisdag i nästa vecka preskriberas en tredje brottsmisstanke. Kvar finns ett brott som han anklagats och misstänks för – våldtäkt. Det brottet preskriberas inte förrän 2020.

Det är en sorglig historia det här med Julian Assange. Han har hela tiden sagt att han ställer upp på förhör, dock inte i Sverige eftersom han är rädd för att bli utlämnad till USA, där förmodligen ett långt fängelsestraff väntar honom. Wikileaks presenterade ju en mängd material som hemligstämplats och som avslöjade mycket – inte minst från kriget i Irak – som USA nog helst hade velat gömma för tid och evighet.

Det har ju varit lite tjafs mellan svenska och ecuadoriska myndigheter, men nu tycks man ha kommit så pass långt att det kanske blir möjligt för en svensk åklagare att åka över till London för att förhöra Assange om den misstänkta våldtäkten.

Assange har suttit på Ecuadors ambassad i tre år nu. Hela tiden har brittisk polis vaktat byggnaden för att förhindra att Assange tar sig ut därifrån. Vad den bevakningen hittills har kostat har jag inte några exakta siffror på. Men för något år sedan handlade det om miljontals kronor. Jag hoppas faktiskt att det kommer en räkning från brittiskt håll för den polisinsatsen till svenska myndigheter. För det är ju faktiskt så att det under lång tid har funnits möjligheter för svenska åklagare att förhöra honom. Men det gick väl prestige tidigt i fallet eftersom åklagaren ville ha hit honom.

Nu, så här sent, hoppas jag att molnen viker undan så jag kan gå ut på balkongen om någon timme för att se det som kallas meteorregnet. Jorden passerar ju ett bälte av skräp och det lär bli ett ”stjärnfall” i minuten vid ettiden. Det får man ju inte missa.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Prestige i Assangefallet

  1. João Pinheiro skriver:

    Blir det tid för GIF på lördag?

Kommentarsfältet är stängt.