Frågor av vikt

Ja, det är väl bara en tidsfråga egentligen. I tidningen ser jag att Uzbekistan Airways ska börja väga sina passagerare tillsammans med deras handbagage. Detta för att garantera flygsäkerheten. Tydligen finns det internationella bestämmelser som säger att ””Flygbolag ska ha regelbundna kontroller av passagerarnas vikt tillsammans med handbagaget för att garantera flygsäkerheten”. Det är det som flygbolaget hänvisar till i alla fall. Det är nu inte så konstigt. När jag tog mitt flygcertifikat 1988 fick vi lära oss att flygbolagen räknade med en snittvikt på passagerarna på 70 kilo. Några år senare höjdes den till 80 kilo, om jag minns rätt.

Jag undrar hur det är nu? På något sätt inbillar jag mig att flygbolagen ändå har någon form av kontroll på det här. Viktigt vid varje flygning är ju att den så kallade vikt och balansen är rätt. Kaptenen är ansvarig för att lasten är rätt lastad och rätt balanserad. Med ett plan med 150-200 passagerare borde också för kaptenen, kan jag tycka, ha koll på hur passagerarna placeras. Alla 120-kilos personer kan exempelvis inte sitta i den bakre delen av flygplanet. Eller i den främre delen. Jag tror att alla som har flugit en del vet om att när det är lite folk i planet så sätts passagerarna längre bak för att balansera planet.

I samma artikel läser jag att Pacific Island Airline Samoa Air för två år sedan införde biljettpriser som baseras på passagerarnas vikt. Nu har det också infört en XL-klass för tyngre passagerare. Att ta betalt per kilo för biljetten är kanske inte så ologiskt trots allt. Flygbolagen världen över räknar kilon för att komma undan så billigt som möjligt. Varje kilo som kan sparas sparar också något bränsle. Hur biljettsystemet går till har jag inte en aning om. Numera köps ju många biljetter via nätet och då kan man ju bluffa stort för att komma billigare undan om man ska flyga med det bolaget. Men det ligger inte i min framtidsbild att jag ska göra det, så egentligen struntar jag fullständigt i hur flygbolagen i den regionen tar betalt. Eller om Uzbekistans Airways väger sina passagerare. Det senare kan jag tänka mig att andra bolag kommer att ta efter men då före incheckningen för att få just den rätta balansen på planen.

Något som har varit av viss vikt för mig i dag är att jag bytt bil. Jag har ju haft en Mazda CX5 i drygt två år och varit helnöjd med den. Men den har varit lite för stor för oss två så jag bytte ner mig till den nya Mazda CX3. Den är lämpligare i storlek för de körningar som vi gör till 90-95 procent.

raw

Dottern var med när jag hämtade ut den och här skakar jag hand med Håkan Gustafsson. Sedan var det bara att köra iväg. Och premiärkörningen ner till Sundsvall gick alldeles utomordentligt bra. I morgon fortsätter jag ner till Lindesberg.

Nej, nu blir det inte mer för i kväll. Vi får se om det blir något överhuvud taget i morgon, när jag har tänkt ägna mig åt mina gamla klasskamrater. Vi får väl se hur länge vi orkar hålla på. Jag kan tänka mig att vi alla känner oss tröttare och inte orkar lika mycket av festande som vi gjorde för 50 år sedan.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.