Bilder från träffen

Nu mina vänner blir det en bildkavalkad som jag aldrig tidigare lagt upp på denna blogg. Jag har definitivt varit med om den bästa dagen på länge. I torsdags for dotter Moa och jag från Skellefteå till Sundsvall och på fredagen fortsatte jag ner till Lindesberg. Vår gamla klass skulle träffas. Vi var tio i klassen och alla tio kom.

Jag hade stora förväntningar och förhoppningar på den här dagen och kvällen. Det skulle bli så roligt och nu när träffen är över kan jag konstatera att det blev roligare och trevligare än jag kunnat föreställa mig.

Jag kom ner till Lindesberg vid tretiden och då var det redan tre som kommit. Stadshotellet i Lindesberg ligger ju så vackert till vid Rådhustorget med kullerstenar, fontänen med Leda och svanen mitt på torget och strax nedanför Lindesjön.

DSC06121Till höger på bilden syns Stadshotellets annex där Café Oscar är inrymt. Ett fantastiskt ställe bara några meter från Lindesjön. Den här bilden är tagen på morgonen i dag, men under gårdagens eftermiddag var det mycket aktiviteter på sjön med båtar, vattenskotrar och en liten passagerarbåt som gör tvåtimmarsturer.

DSC06058Glada miner var det hela tiden. Här det Ursula.

DSC06085Marika lyssnar småleende på någons berättelse.

DSC06083Eva hade mycket att berätta. Och så har vi också förstås Lisbet, som inte vill att jag lägger ut bilder på henne. Men det var Lisbet som hade jagat rätt på oss alla och låg bakom träffen.

DSC06070

Monica kom förstås också. Hon och Eva har kontakt sedan tidigare, men så mycket kontakt under åren med oss övriga har det inte blivit.

DSC06109Barbro gick ett och ett halvt år med oss innan hon flyttade till Uppsala.

DSC06104

Britta hade åkt upp från Göteborg för att träffas och trivas.

DSC06092Och så kom Rolf. Det var ju bara Rolf och jag som var pojkar i klassen.

DSC06095Här är Rolf på väg att få och ge Barbro en bamsekram. Sådana kramar fick och gav alla!

DSC06118Det var lite roligt med Iréne. Hon hade nogsamt bokat hotellrum, men varit övertygad om att träffen skulle vara på lördagskvällen och inte på fredagen. Men hon kom och det var vi alla väldigt glada för.

DSC06102Som ni förstår var det väldigt mycket prat, vilket den här bilden och ytterligare några bilder visar.

DSC06113DSC06101Kolla in vilken härlig miljö vi satt i. Ute satt vi och snackade från tre på eftermiddagen till dess att middagen började fyra timmar senare.

DSC06111Eva sitter och tittar i Rolfs fotoalbum och banne mig om det inte är bild på antingen Rolf eller mig som hon har framför ögonen.

DSC06127Efter maten satt vi på hotellets balkong som är riktad ut mot torget och Lindesjön. Vädret var fantastiskt och där satt vi och pratade till en bra bit efter midnatt.

DSC06133Vad vi pratade om? Allt mellan himmel och jord, kan jag säga. Om någon är intresserad så kan jag tala om att vi fortsatte att snacka två, tre timmar på morgonen också.

Det finns inte någon anledning att gå in på vad som sades och vad vi varit med om under de 50 år som passerat sedan klassen i övrigt tog sin studentexamen. Men vi tio som var med i går kväll hade i alla fall en sak gemensamt  – en skolresa till Rom med vår latinlärare Anders Hallberg som reseledare. Han hade nog inte en helt lätt uppgift att hålla reda på oss kan jag tänka mig när jag har sett bilderna från resan. Vi lärde oss mycket och hade samtidigt väldigt kul.

Det är intressant med minnen. Vi var ju alla med på resan, men vissa sekvenser som några eller alla var med om har gett oss olika minnesbilder. Vem eller vilka som minns rätt har jag ingen uppfattning om och ärligt talat struntar jag i det. Minnena är våra och och för var och en av oss är de lika sanna som de andra minnesbilderna. Klart är att vi hade fantastiskt roligt.

DSC06158Det tog en stund att säga hejdå i dag på förmiddagen. Det var ju alltid något mer som skulle sägas. Rolf och Barbro hade lämnat vårt sällskap redan på natten för att åka hemåt åt olika håll. Men till slut var vi ju tvungna att faktiskt komma iväg. Och det gjorde vi med en idé och tanke på att kanske återkomma nästa år med en weekendresa till Rom.

Vi får se hur det blir med det.

På hemvägen fiskade jag upp Moa i Enånger och sedan styrde vi norrut mot Sundsvall. I Myre har det öppnats en ny restaurang som var hur mysig som helst – Pink Ladies – all american diner. Där vill Moa käka och för dagen hade hon klätt upp sig i sin egenproducerade klänning med Star Trekmönster. Stilen på Pink Ladies är nämligen amerikanskt 50-tal. Inredningen är som hämtad från det man då och då kan se i filmer och enbart i rosa och ljusgrönt. Musiken är 50-talsrock. Och så är det förstås hamburgare på menyn.

När vi kom var det grillbuffé och farsan blev förmodligen stolt över mig i sin himmel (han sade alltid att ingen krögare ska bli rik på en Theander). Jag käkade både grillad hamburgare, karré och kyckling med tillbehör samt efterrätt och kaffe förstås.

DSC_0806

Moa passade på att ta en bild på farsgubben sin.

Och med detta får det väl anses att jag kompenserat för att ha varit tyst några dagar. Med inga inlägg menar jag. Snackat har väl gjort som aldrig förr med mina go´a klasskamrater.

Nu ser jag fram mot en återträff med den klass som jag tog studenten med. Det blir nästa år och jag hoppas verkligen att den blir av. Vi har ju inte heller setts särskilt ofta, även om några av oss har kontakt via Facebook.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.