Hemresa och sommartal

Det blev till att vakna hos dotter Moa i morse. Fortfarande upprymd efter klassåterföreningen i fredags var det emellertid bara att sätta sig vid datorn och jobba. Utlovade leveranser av text måste hållas.

Vi har ju en hel del vänner och bekanta kvar i Sundsvall och när jag skulle åka hem hade jag lovat att lämna en påse med grejer till en av dem. Samtidigt skulle jag ta med mig en kartong som vännen Maud hade i sitt förråd och som vi skulle ha. Maud har sålt sin radhuslägenhet eftersom hon ska flytta ner till kärleken i Stockholmstrakten och inför flytten ska förstås rätt saker vara på rätta platser.

Nu var inte hon där utan hade skickat en kompis. Men när jag stod där och väntade kom ett par mot mig. Men det var ju Hans Westin med fru som kom där. Hans var ekonomichef på Sundsvalls Tidning när jag jobbade där. Nu är han pensionär och, som jag uppfattade det, boende i Jämtland.

Men han var på tillfälligt besök i Sundsvall han också för att fira sonens 40-årsdag. Och så visade det sig att det var sonen som hade köpt Mauds radhuslägenhet. Så efter ett telefonsamtal fick de naturligtvis gå husesyn. De gillade lägenheten, kan jag meddela. Tänk ändå vad världen är liten ibland.

Resan hemåt gick jättebra. Många tradare, husbilar och bilar med husvagnar var ute och något annat var kanske inte att vänta. Många skulle väl hem och börja jobba igen.

I dag har det också varit en del politiska sommartal. Det är kul att politiken rullar igång igen så smått. Statsminister Stefan Löfven talade i Vasaparken i Stockholm och han utlovade 6 000 nya platser inom yrkesutbildningen. Det är något som lovats tidigare, men som föll när alliansens budget gick igenom förra hösten. Jo, det är kanske en idé att öka antalet utbildningsplatser, men det är en smula bekymmersamt att det inte kan komma igång så snabbt som kanske vore nödvändigt.

Fokus i hans tal låg emellertid på invandringen och mottagandet av asylsökande. Jag är glad för att han står för en generös flyktingpolitik och att det är den linjen som gäller. Det är särskilt glädjande tycker jag, när man ser hur det enda landet efter det andra på olika platser i världen bygger murar och stängsel för att ”skydda” sig från dem som söker skydd och frihet.

En liten parentes – Donald Trump, multimiljardären i USA som siktar på att bli republikansk presidentkandidat har nu senast föreslagit att alla papperslösa ska ut ur USA. Det handlar om minst elva miljoner människor. Och så ska det byggas en mur mot Mexiko som ingen kan klättra över eller gräva sig under. Det ska drönare övervaka. Karl´n är sjövild och må han aldrig komma i närheten av Vita huset.

Åter till Stefan Löfven. Han betonade att mottagandet ska vara bättre och att våra nya medborgare ska ut i jobb så snart som möjligt. Det är helt riktigt och jag kan inte annat än att hålla med honom. Men det skulle inte ha skadat om han också hade presenterat några idéer och tankar om hur det ska gå till. Det är ju det som tycks vara problemet – allas goda vilja till trots så händer det så lite. Men jag välkomnar att regeringen förbereder en lag som innebär att alla kommuner i landet ska bli skyldiga att ta emot asylsökande.

Vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt talade i Umeå och hans budskap var att mer pengar ska anslås till psykiatrin för unga. Inga ungdomar eller unga vuxna ska gå omkring och må dåligt. Det är också lätt att hålla med om det. I sak.

Problemet med partierna och politikerna är att det finns så många andra angelägna saker att göra. Goda intentioner fastnar ofta på finansdepartementet eftersom det inte finns pengar till allt. Prioriteringar måste hela tiden göras. I dag finns det exempelvis så mycket att göra för att få fler i arbete samtidigt som det finns väldigt många arbetsgivare som inte hittar kompetent personal. En utökad yrkesutbildning är inte fel, men vem vet om de klarar av att försörja företagen och offentliga sektorn med den arbetskraft som behövs i dag.

Jag har en känsla av att Stefan Löfven lite grann styrs av gamla erfarenheter från hans tid som fackbas på IF Metall. Yrkesskolorna försörjde då industrin med utbildad personal, men utvecklingen på arbetsmarknaden är näst intill svindlande och det är i dag helt andra branscher som letar efter personal med ljus och lykta.

Dessvärre tror jag att regeringens jobbpolitik kommer att misslyckas. Särskilt när man så medvetet har ryckt mattan under fötterna för ungdomarna som vill in eller kanske rent av redan är på arbetsmarknaden.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.