Oro minskar reseströmmar

En knapp gymtimme på morgonen och så jobb hela dagen. På eftermiddagen plåtning av ett lag i Sunnanå och så direkt efter det styrelsemöte med Sunnanå, som drog ut duktigt på tiden. Det har varit min dag och den dagen har jag varit mycket nöjd med. Jag kan önska mig att alla dagar var så fyllda av jobb och aktiviteter. Det är stimulerande.

Det märks att semestrarna börjar ta slut och att vardagen börjat. Mer trafik på morgnarna och i morse på Friskvårdskompaniet var rent av trångt. Ja, det var det väl egentligen inte, men efter sommaren då kanske tre-fyra personer var där vid sjutiden så var det duktigt befolkat i morse. Jag hoppade över roddmaskinerna eftersom de var upptagna hela tiden och jag gav mig inte tid att vänta eftersom jag skulle hem och jobba.

Flera personer som jag har träffat har varit lite sura över finvädret och högtrycket. De har haft sin semester och nu när de börjat jobba igen så blir det äntligen sommar. Fast kvällarna mörknar och det blir höstkyligt så är det varmt och gott i solen. Tyvärr fick jag inte tid att låta den värmen gå in i kroppen, men det kommer väl andra dagar. Och skulle det inte göra det så blir det väl sommar nästa år igen.

Till och från har det ju varit stora demonstrationer i Thailand. Om jag har förstått saken rätt har det varit lugnt ett tag. I alla fall har inte jag uppfattat det på annat sätt. Men i dag briserade plötsligt en bomb i centrala Bangkok som dödade 16 personer och skadade 123 människor enligt den thailändska polisen. Den thailändska statstelevisionen uppger däremot att 27 människor dödades.

Vem eller vilka som ligger bakom det sprängdådet är oklart. I alla fall är det ingenting som har nått svensk press när jag sitter och skriver det här. Tids nog blir det väl klarlagt. Tankar väcks förstås om bomben nu drar igång demonstrationer och oroligheter igen.

Jag ser i en annan artikel att det åker omkring 350 000 svenskar till Thailand. Om dagens bombattentat följs av flera kommer turistströmmen att avta. För så är det att vi svenskar snabbt drar öronen åt sig när det blir oroligheter i ett land.

Tydligast var det i samband med den arabiska våren och oroligheterna i Tunisien och Egypten. Där stoppades i stort sett turistströmmen helt och hållet och det är bara nyligen som svenska ambassaden i Kairo har lättat på restriktionerna i sina rekommendationer. Tidigare var det grönt att åka till turistorterna längs Röda havskusten och till Kairo … om man bytte plan där.

Nu är det helt OK att åka till Kairo och Alexandria, turistorterna i södra Egypten och även till Sharm el Sheik på Sinaihalvön. Det senare överraskar mig en smula eftersom det är väldigt oroligt just i Sinai. Men ambassaden har säkerligen goda skäl att lätta på restriktionerna.

Häromdagen var det väldigt oroligt i turkiska Alanya. Dit åkte förresten dottern och jag för  nio år sedan. Det var en trevlig ort och en trevlig resa direkt från Skellefteå. Men bråken och oroligheterna i Turkiet har redan medfört att bokningarna till det landet för en eller ett par veckors semester har minskat. Det sämre säkerhetsläget i landet har medfört att antalet utländska turister har minskat med drygt två procent under det första halvåret i år. Turkiska myndigheter räknar kallt med att antalet besök ska bli än färre under resten av året och under nästa år.

Nej, go´a vänner, nu börjar det bli sent och i morgon är en ny dag. Kanske blir det jobb, men hur det än blir med det så ska jag möta två nya lag i Sunnanå sent på eftermiddagen. Jag ser också väldigt mycket fram emot att få post. Jag glömde sladden mellan kameran och datorn hemma hos dotter Moa och har skickade upp den i dag. Om den kommer i morgon så kan jag också börja arbeta med bilderna.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.