Ohlsson bidar sin tid

Jag tycker att det är så härligt när jag har mycket att göra. I dag har det blivit jobb och så arbete med Sunnanå. Två lag har jag mött i dag. Men nu blir det lite lugnare resten av veckan med bara ett lag om dagen innan jag avslutar nästa vecka med de återstående fyra lagen. En hel del ärenden hann jag också med på förmiddagen.

I dag sa Birgitta Ohlsson, den tidigare EU-ministern i alliansregeringen, nej till att utmana Jan Björklund om ordförandeposten i Folkpartiet. ”Frågan är inte aktuell för mig nu”, säger hon i ett uttalande. Och det kan väl inte tolkas på annat sätt att hon egentligen är jätteintresserad, men avvaktar till dess att Jan Björklund drivit ner opinionssiffrorna ytterligare en bit. Kanske blir det nästa år som hon ställer upp till val och det efter att Björklund själv säger att han inte vill vara partiledare längre.

Jan Björklund är relativt ung och han har många år framför sig i politiken. Men det kan också tänkas att han försiktigt metar efter en annan sysselsättning. Något napp på ett högintressant och välbetalt jobb har han helt tydligt inte fått.

Det talas mycket om nytändning inom Folkpartiet. Än har det inte märkts särskilt mycket av den, vilket i sin tur kan bero på att det varit sommar. Säkerligen blir det mer livaktigt ju närmare partiets landsmöte kommer. Men luttrad som jag är efter att ha bevakat och skrivit om politik så många år tror jag inte riktigt på att partiet är mäktigt att tända till så här ett år efter förra valet. Eller ens nästa  år.

Jag kan ju inte heller förbigå det som alla nu talar om – högtrycket som ger oss ett efterlängtad fint och soligt väder med skön temperatur runt 25 grader under dagtid. Det är fantastiskt skönt även om jag på grund av mina engagemang inte kan utnyttja det. Men det är också lite surt för dem som har haft sin semester och då hade den när det var kallsommar och blött.

Tydligen är skogarna fulla av blåbär och kantareller. Jag får kanske ta mig tid att ge mig ut i spåret här på Moröhöjden för att spana efter det som skogarna bjuder på. Jag vet att några kan skratta åt mig för min oförmåga att utnyttja naturen. Men är man född i en stad och alltid har bott i städer och utan fostran eller uppmuntran under barndomen för att ge sig ut i naturen, har det blivit som det är. De få gånger som jag varit ute och tagit för av naturens godis har jag alltid försökt att ha bilen i sikte. Det skäms jag lite för och kanske blir det så någon gång att jag i sällskap med en naturkunnig ger mig ut i mina lågskor lite djupare in de väldiga skogar som finns här uppe i norr.

Nej, nu slutar jag för i kväll. En ny dag väntar i morgon och den blir, hoppas jag, full av aktiviteter. Den också.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.