Tidigt sendrag

I natt vaknade jag vid fyratiden av – ett sendrag i höger vad. Ja, det är förstås inte en käft intresserad av. Men det struntar jag i. Det var nämligen länge sedan något sådant hände. Och jag kan fundera på varför det hände. Jag menar benen ligger ju bara där och vilar. Något svar har jag inte fått och jag har inte frågat någon heller för den delen.

I afton var det dags för massage och det var ju lämpligt. Min massör knådade vaden och konstaterade att det spända senor som entusiastiskt angreps. Jag kan inte med bästa vilja i världen säga att det var en skön behandling, men efter den känns det bättre. Och jag fick en förklaring till att vätskebrist kan vara en anledning till att senorna krampar.

Så kan det gott och väl vara. Jag dricker nämligen väldigt lite, även om jag har blivit en smula bättre under senare år. En varm dag som i dag kanske jag får i mig en liter vatten i bästa fall. Detta förutom koppen med kaffe på morgonen. Sedan blir det som inte mer. Och innan jag började dricka vatten blev det oftast bara ett par koppar kaffe per dag.

När dotter Moa och jag var i Turkiet för nio år sedan, var det en reseledare som sa att måttstocken är en liter vatten för varje tiotal grader det är varmt: en liter vid tio grader varmt, två liter vid 20 och tre liter vid 30. Det är kanske ett bra tips, men det skulle jag näppeligen få i mig.

Jag minns när jag i min ungdom luffade runt i Thailand, Malaysia och en sväng till Sumatra. Jag fick förmodligen något av en chock när jag kom dit. Av värmen och fukten. Ju mer jag drack, desto mer svettades jag. Eftersom jag faktiskt luffade hade jag oerhört lätt packning med exempelvis bara en t-tröja som ombyte. Så för att slippa svettas så oerhört och ständigt tvätta tröjan (som inte så lätt torkade i fukten) slutade jag dricka. Det gick bra det också, om än jag tappade duktigt med vikt. Det senare var säkerligen också en effekt av att jag inte hade särskilt gott om pengar. De sista tio dagarna i Bangkok minns jag bestämt att jag hade åtta baht om dagen när boendet var betalt.

Det gick till att köpa några bananer. Och så fanns det grabbar som cyklade omkring med ett soppkök på pakethållaren. Det var bara att stoppa en sådan grabb, så fick man en skål soppa och en sked (undrar ibland hur många som käkat med samma sked före mig) för ett eller två baht. Bra bantningsmetod var det dock.

Nog om mina äventyr i ungdomen för den här gången. Nu till något annat. Jag träffade en tidigare granne i dag på Systembolaget. Vi satt och pratade en god stund och det var ett gott samtal. Som alltid påminns man vid dessa tillfällen om hur ofta det sker att man ska ses igen utan att det verkligen händer. Alltid är det så mycket annat som ska göras. Men det finns kanske anledning att tänka om.

Sent på eftermiddagen var jag ner till Nyckelpigan – Sunnanås träningsplaner på Sörvalla – för att träffa ytterligare ett lag. Det var P08 som jag besökte och de är charmiga grabbarna. Tända på fotboll och glada i att träffas och ha kul. Nu är det bara sex lag kvar som jag ska möta. Jo, det låter som jag är trött på det. Det är jag inte, men det kommer nog att kännas skönt när det är klart.

I nyhetsflödet noterar jag att en opinionsmätning i USA nu visar att Hillary Clinton leder i opinionen inför nästa års presidentval. Hon har enligt den mätningen 51 procent av väljarna bakom sig. Men med stormsteg närmar sig den, i mitt tycke, sanslöse miljardären Donald Trump som har 45 procents stöd i samma mätning, som ställer de två mot varandra.

Man kan ju få fjärilar i magen när man tänker på hur det kan komma att gå om drygt 14 månader. Särskilt då med tanke på att det amerikanska folket valde om George W Bush för en andra period när det begav sig. Tänk om Trump blir president. Vad ska då hända med och i världen?

Den amerikanske senatorn John McCain, som är ordförande i den amerikanska senatens försvarsutskott, ville kika på hur försvaret ser ut i Norge, Sverige, Estland och Lettland. Vid sitt besök i Stockholm varnade han för Rysslands president Vladimir Putin. Men jag tror att den svenska regeringen och det svenska försvaret är väl införstådda med de ambitioner som president Putin tycks ha.

Och nu blir det inte mer för i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.